Bár akadnak olyan konstellációk, amikor jobban megérheti vonatozni, a különböző adókedvezmények miatt általában sokkal olcsóbb a repülő. Ez pedig nincs így jól.
Legalábbois a Greenpeace szerint, mely 121 útvonalon hasonlította össze a vonat- és repülőjegyek árait, és arra a következtetésre jutott, hogy Európa nem támogatja a környezetbarát közlekedést.
Elemzésük szerint a vonatjegyek átlagosan kétszer annyiba kerülnek, mint a repülőjegyek ugyanarra az útvonalra, de ha Londonból Barcelonába szeretnénk eljutni, ez vonattal akár harmincszor annyiba kerülhet, mint repülővel.
Tíz eurós repülőjegyek csak azért létezhetnek, mert mások, például a munkavállalók és az adófizetők finanszírozzák a valódi költségeket"
– mondta Lorelei Limousin, a Greenpeace klímakampányért felelős munkatársa, hozzátéve, hogy "a bolygó és az emberek érdekében a politikusoknak cselekedniük kell, hogy megfordítsák ezt a helyzetet, és a vonat legyen a megfizethetőbb megoldás."
A vizsgált útvonalak közül hetvenkilencen általában drágább a vonatozás, mint a repülés, ugyanakkor sok viszonylaton vannak olyan napok, amikor a vonat olcsóbbra jön ki. 23 útvonalon viszont a vizsgált kilenc napból nyolc vagy kilenc napon a vonat győzött rendszeres, megbízható, gyors járatokkal és 150 euró (körülbelül hatvenezer forint) alatti jegyekkel.
A legjobb belföldi vonalnak a Lisszabon-Portó és a Madrid-Barcelona közöttit találták,
a nemzetközi utazásokat tekintve pedig a Berlin-Prága, a Zürich-Bécs és a Prága-Budapest vonalak viszik a prímet.
A legjobb nemzetközi vasútvonalak egyike sem érinti az Egyesült Királyságot, Franciaországot, Spanyolországot vagy Olaszországot.
Európában a légitársaságok nem fizetnek adót a kerozin után, és csak kevés adó terheli a jegybevételeket, a kibocsátásokat pedig csak az Európán belüli járatok esetében árazzák be, a szén-dioxid társadalmi költsége alatti szinten. A Transport and Environment zöld kampánycsoport tanulmánya szerint az európai kormányok 2022-ben 34,2 milliárd eurótól estek el a légi közlekedést érintő alacsony adók miatt, és ez az "adóhiány" 2025-re 47,1 milliárd euróra fog nőni.
"Röviden: aki repül, azt támogatják; aki vonattal utazik, azt magasabb árakkal és gyakran hosszabb utazási idővel büntetik" - mondta Stefan Gössling, a svédországi Linnaeus Egyetem professzora, aki a repülőjáratok kibocsátását tanulmányozza.
Ugyanakkor van olyan légitársaság, amely vonatra küldi az utasait, és sorra indulnak az újabb és újabb hálókocsis vonatok is.
(Forrás: The Guardian, képek: Getty Images, Unsplash)
repülő | útvonal | összehasonlítás | budapest | legjobb | Európa
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!