A legtöbb ember, aki gyakran utazik, már rutinszerűen kapcsolja ki vagy teszi repülőüzemmódba a telefonját az indulás előtt. De ez az óvintézkedés vajon tényleg olyan fontos, mint amilyennek hangzik? És ha igen, akkor miért?
A légi navigáció és kommunikáció olyan rádiószolgáltatásokra támaszkodik, amelyeket az interferencia minimalizálása érdekében összehangoltak. Egyes kutatások szerint pedig a személyes elektronikus eszközök ugyanebben a frekvenciasávban sugározhatnak, ami elektromágneses interferenciát okozhat.
Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatósága és a Boeing közös, 1992-es tanulmánya azonban nem talált problémát az elektronikus eszközök használatát illetően, legalábbis a repülés nem kritikus fázisaiban, vagyis a fel- és leszálláson kívüli utazószakaszban.
Erre rímel, hogy 2014-ben az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) új irányelveket adott ki, amelyek megengedik, hogy a telefonok bekapcsolva maradjanak és az utasok használják azokat. Ugyanakkor a légitársaságokra bízta, hogy alkalmazzák-e az új szabályokat, azok pedig többnyire nem alkalmazták, az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala pedig nem is engedélyezte a mobilok használatát.
Látható tehát, hogy nincs teljes konszenzus ebben az ügyben, a légitársaságok pedig a lehető legkisebb kockázat elvét vallják. Ugyanakkor olyan vélemények is vannak, amelyek szerint nem is elsősorban a repülésbiztonság, hanem a mobilhálózatok túlterheltségének veszélye miatt nem lehet a repülőkön telefonálni, más vélemények szerint pedig egyszerűen szociális okai vannak a telefontilalomnak, hogy ez se növelje tovább a lehetséges konfliktusok számát.
Az 5G bevezetése azonban változást hozhat, legalábbis Európában, ahol az Európai Bizottság úgy döntött, hogy a légitársaságok 5G technológiát is biztosíthatnak a gépek fedélzetén.
Az egyes tagállamoknak június 30-ig kell biztosítaniuk 5G frekvenciasávokat a repülőgépeknek, és bár a megvalósítás részletei még nem világosak, lehet, hogy ezzel megszűnhet a telefon kikapcsolásának követelménye is.
Az 5G-vel kapcsolatban azonban nem mindenki ilyen magabiztos. Korábban hallhattunk arról, hogy több ausztráliai és amerikai reptér is hangot adott az aggályainak, melyek szerint a hálózatok sávszélességi spektruma túl közel van a repülési eszközöknek fenntartott spektrumhoz, és az is előfordult, hogy járatokat töröltek. Akárhogy is: hamarosan kiderül, hogy mennyire kompatibilis az 5G a repüléssel, a repülés pedig a mobilhasználattal.
Ha a reptéren kell feltöltened a mobilod, érdemes megfogadnod ezt a tanácsot, a gépen pedig nem árt betartani néhány illemszabályt, amelyek közé a mobilhasználat is tartozik.
(Forrás: CNN, képek: Getty Images, Unsplash)
repülőgép | telefon | repülő | kikapcsolás | mobil | repülő üzemmód
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!