Létezik egy spanyol útvonal, ahol igencsak megkérdőjelezhető a repülők létjogosultsága, éppen ezért meg is szüntethetik azokat.
Spanyolország 2050-ig számos klímabarát intézkedést vezetne be, ezek között francia mintára felszámolná a rövid távú belföldi repülőjáratokat. Nemrég pedig két utazási piackutató cég, a Mabrian és a Phocuswright közös tanulmányban vizsgálta meg, hogy milyen hatásai lennének a tilalomnak.
Mintaként a Barcelona és Madrid közötti mindössze 630 kilométeres utat vette alapul, amely vonattal körülbelül két és fél órába kerül, de az elmúlt egy évben összesen 5744 repülőjárat is közlekedett rajta.
Ez pedig 54 ezer tonna széndioxid kibocsátásával járt, ami 132 százalékkal több, mint egy ugyanennyi utast szállító vonaté, ami 27 ezer tonna. Utasonként számolva egy utazás alkalmával a nagysebességű vonatok átlagosan mintegy 17,2 kilogramm széndioxidot bocsátanak ki, míg a Barcelona-Madrid légi útvonalon az egy utasra jutó átlagos szén-dioxid-kibocsátás negyven kilogramm.
A vonatok további előnye, hogy általában a belvárosból indulnak, míg a repülőterek általában a városközponttól messzebb találhatók, ami további kibocsátással és költségekkel jár.
Így aztán előfordul, hogy összességében hosszabb időt kell a repülőútra szánnunk, mintha vonattal utaznánk. Az említett útvonal esetében például akár egy órával is többet.
Barcelona és Madrid között naponta huszonyegy nagysebességű vonatjárat közlekedik, ami 8800 ülőhelyet jelent, míg naponta tizenhat repülő indul, ami 3200 ülőhelyet biztosít.
Ami az árakat illeti: a legolcsóbb vonatjegy 25 euróba (9255 forint) kerül egy útra, míg repülőjegyet a legolcsóbban 30 fontért (12960 forintért) lehet találni.
Az üzemeltető spanyol Ouigo és az olasz Iryo 2023-ban más nagysebességű útvonalakra is kiterjesztik szolgáltatásaikat, például a Madrid-Valencia és a Madrid-Sevilla-Málaga útvonalakra.
A légitilalmak belengetése rendszerint a légitársaságok heves tiltakozásába ütközik, és olyan tanulmány is született, mely szerint valójában nem is érné meg betiltani a rövid járatokat.
(Forrás: Schengen Visa Info, képek: Getty Images)
tilalom | repülőút | vonat | spanyolország | rövid távú | barcelona
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!