Új szobrocska vezeti a Rolls-Royce-t az elektromos jövőbe

A Rolls-Royce-tól immár száztizenegy éve elválaszthatatlan az ikonikus Spirit of Ecstasy, és a szobrocska most új formában lépett színre, hogy ezzel vezesse át a brit luxusmárkát az elektromos autók korszakába.

A Spirit of Ecstasy a világ legismertebb és legvágyottabb autós jelképe, állítja Torsten-Müller Ötvös, a Rolls-Royce vezérigazgatója, és a márka luxusautóinak orrán szárnyaló szobrocska valóban büszkeséggel töltheti el a tulajdonosokat. Mint a Rolls-Royce modelljei, úgy a Spirit of Ecstasy is mindig haladt a korral, és most új, még kecsesebb formában lépett színre, hogy tökéletesen illeszkedjen a márka valaha készült legáramvonalasabb autója, a hamarosan érkező elektromos Rolls-Royce orrára.

A Spirit of Ecstasy születése

A szobrocska története a huszadik század elején kezdődött, amikor a Rolls-Royce-tulajdonosok közül sokan készítettek egyedi orrdíszeket az autójukra, ördögöket, fekete macskákat, különböző figurákat, de ezek nem minden esetben illettek a luxusautók kifinomult stílusához. A márka igazgatója, Claude Johnson ezért barátja, az autózás rajongója és úttörője, Lord John Montagu de Beaulieu segítségét kérte, aki egyébként korábban már terveztetett egy pompás orrdíszt a saját Rolls-Royce Silver Ghostjára.

Suttogás néven készült a szobor, ami alapján Lord Montagu autójára formálták az orrdíszt

Lord Montagu az első autós újság kiadójaként felkérte a lap illusztrátorát, aki tehetséges művész volt, és Charles Skyes egy lobogó ruhás fiatal nő bronzszobrát alkotta meg, amihez Eleanor Thornton, a lord titkárnője és szeretője állt modellt. A Rolls-Royce kérésére Skyes ezt az alkotást tervezte át, ezzel született meg

az „extázis szelleme”, ami kecses, mint egy vitorlás jacht, ezzel megragadja a Rolls-Royce méltóságát és időtlenségét.

A Spirit of Ecstasy szellemi tulajdonát száztizenegy évvel ezelőtt, 1911. február 6-án jegyezték be.

1911 óta minden Rolls-Royce orrára felkerül a Spirit of Ecstasy szobrocskája

Áramvonalas jövőkép

Az évtizedek során nemcsak a Rolls-Royce luxusautói fejlődtek, de a Spirit of Ecstasy is változott, egy ideig például térdelő változatban is készült, napjainkra a mérete jelentősen csökkent, és a tartása is finoman átalakult. Most pedig megújult formát öltött, hogy mindenben megfeleljen a Rolls-Royce készülő elektromos autója számára. A Spirit of Ecstasy új alakja is hozzájárul majd ahhoz, hogy a Spectre néven érkező újdonság a 0,26-os légellenállási együtthatójával minden idők legáramvonalasabb Rolls-Royce-modellje legyen.

Az új Spirit of Ecstasy csak első ránézésre nem változott, valójában alacsonyabb és dinamikusabb lett,

stílusában sokkal közelebb áll az alkotó, Charles Skyes első terveihez.

A nőalak az egyik lábával előre lépett, míg a mögötte lobogó ruháját, amit gyakran tévesen szárnyként emlegetnek, szintén átformálták, hogy valósághűbbnek nézzen ki, és áramvonalasabban szelje a levegőt. Az új szobrocskát elsőként a Spectre kapja meg, majd a Rolls-Royce minden jövőbeli modelljére felkerül, míg a jelenlegi típusok továbbra is a Spirit of Ecstasy eddigi változatát kapják.

Százhúsz éve elismerték

Sok más gyártóhoz hasonlóan hamarosan a Rolls-Royce is bemutatja az első elektromos autóját. De nem a többi márkát követik vele, hiszen Charles Rolls már 1900-ban elismerően szólt az elektromos autókról, miután kipróbált egyet, méltatta a csendes és tiszta működését, de már 120 évvel ezelőtt azt jósolta, hogy a töltési lehetőségek korlátai miatt még jó ideig nem terjedhet el. A márkának nem is volt szüksége elektromos autóra, hiszen a 12 hengeres motorral szerelt luxuslimuzinok is bámulatosan csendesek és erősek voltak.

Charles Rolls a Columbia Electric típusú elektromos autóján 1898-ban

A Rolls-Royce időnként azért elővette az elektromos autó ötletét,

például 2011-ben, amikor a Phantom alapjára 102EX néven épített egy prototípust. 395 lóerős teljesítménye ugyan szerényebb volt a korabeli V12-esénél, de az azonnal elérhető 800 Nm nyomatéka elég meggyőzőnek számított. Nem úgy az egy feltöltéssel elérhető 200 kilométeres hatótáv, ami elmaradt a várakozásoktól. A Rolls-Royce azonban nem győzte hangsúlyozni, hogy az elektromos Phantomot nem gyártásba szánta, csak a közönség reakcióját mérte fel vele.

Az elektromos Phantom prototípusa még nem teljesítette a Rolls-Royce-okkal szembeni magas elvárásokat

Koncepcióból valóság válik

Szintén elektromos hajtású volt a 103EX néven 2016-ban leleplezett koncepcióautó, ám az a futurisztikus prototípus még annyira távoli jövőt vetített előre, hogy nem lett volna értelme a hatótávjára fogadni, ugyanis ki tudja, hogy akkorra a jelenlegi akkumulátorok helyett milyen modern energiatárolási megoldásokat használunk majd. Most azonban a Rolls-Royce is elérkezettnek látta az időt, hogy elkészítse az első teljesen elektromos hajtású autóját, amit Spectre néven hamarosan gyártásba is adnak.

2016-ban a márka távolabbi jövőjébe engedett bepillantást a 103EX

Az újdonság ugyanarra az alapra épül, mint a Phantom, a Cullinan és a Ghost, és az elsőként közzétett képek alapján egy kétajtós túrakocsira számíthatunk, ami idővel a Wraith helyét veheti át a kínálatban. A Rolls-Royce jelenleg a prototípusok tesztelését végzi, a bemutatója előtt összesen 2,5 millió kilométert tesznek meg velük, hogy maradéktalanul teljesítsék a vásárlók elvárásait akkor is, ha egy elektromos autóról van szó.

Az első példányok 2023-ban kerülnek a vásárlókhoz, már a Spirit of Ecstasy új változatával.

Sir Henry Royce híres mondása a Spectre prototípusára is rákerült:

„Törekedj a tökéletesre mindenben, amit csinálsz. Vedd a létező legjobbat, és tedd jobbá. Ha még nem létezik, tervezd meg”

Az első elektromos Rolls-Royce alighanem valóban így született.

Elektromos jövőkép

A Spectre csak az első az elektromos Rolls-Royce-modellek sorában, a márka ugyanis eltökélte, hogy 2030-tól teljesen villamos hajtásra állnak majd át. A motortól függetlenül számíthatunk majd tőlük olyan különlegességekre, mint a 2021-ben bemutatott Boat Tail, ha pedig a Spirit of Ecstasy születésének további részleteire és a gyártásának titkaira vagy kíváncsi, ebben a cikkünkben olvashatod el.

nagy sztori | rolls-royce | rolls-royce spectre | elektromos autó | spirit of ecstasy | charles rolls

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom