"Akármit is hoz a világ, mi mindig merünk álmodni" – Roche Bobois-interjú

Időtlenség, egyediség, stílusosság és luxusminőség – a jófajta formatervezésre egytől-egyig jellemzőek ezek a jelzők, viszont a legmagasabb szintet képviselő, ikonikussá váló dizájnban ennél mégis valami több van: a merészség, az exkluzivitás és a trendekre való bátor fittyet hányás az, ami korszakalkotó bútorokat adott a világnak. És ez a vagány formatervezői finesse az, amit a világ vezető dizájnbrandje, a Roche Bobois mintha csak az anyatejjel szívott volna magába, annyira természetesen jön számukra a páratlan elegancia és a legjobb értelemben vett lázadó szabadság galvanizálása a tervezésben. Az 1960-ban alapított francia vállalat termékpalettájában az egyedülálló bútorokkal együtt az egész art de vivre-életérzést is megvásárolhatjuk — immár Budapest belvárosában is, egy csodálatos showroomban, amit egyedüli forgalmazóként a Solinfo Group hívott Magyarországon életre. És hogy mitől ennyire különleges, trenddiktáló, kreatív és időtlen a márka? Erről kérdeztük a budapesti szalonnyitó ünnepségen Guillaume Demulier-t, a Roche Bobois vezérigazgatóját és Sacha Lakic-t, a brand vezető formatervezőjét.

A Roche Bobois immár hatvan éve világvezető a bútoriparban. Mi a márka egészen páratlan — és töretlen — sikerének titka?

Guillaume Demulier (GD): A kreativitás. Egészen a márka 1960-as alapítása óta olyan exkluzív termékeken és kollekciókon dolgozunk, melyekben folyamatosan újragondoljuk a termékpalettánkat úgy, hogy a kreativitással kéz-a-kézben megtartjuk bútoraink időtlenségét is. Jelenleg ötven tervezővel dolgozunk, és ebből az elképesztő kreatív merítésből jön a erőnk is. Évente száz új termékkel jövünk ki, ami nagyon nem átlagos a bútoriparban, emellett három-négyezer termék van összesen a katalógusunkban, így óriási a kínálat. A brandidentitásunk szerves része az is, hogy csak a Roche Bobois hálózathoz tartozó üzletekben megvásárolhatóak a termékeink: Budapesttől Miamin át Párizsig a világ minden pontján szeretnénk ugyanazt a páratlan élményt adni a vevőinknek. Emellett szintén fontos a márka számára, hogy a két alapító család, a Roche és a Chouchan jelenleg is a cégben vannak.

Guillaume Demulier (jobbra) közel négy éve a cég vezérigazgatója, Sacha Lakic (balra) formatervező pedig többek között az ikonikus Bubble kollekció megálmodója

A Roche Bobois követi a világ változásait a dizájnban vagy inkább az időtlenség a fontos a márka számára?

Sacha Lakic (SL): Tervezőként az elmúlt öt-tíz évben sokkal tudatosabban figyelek a környezettudatos szempontokra már az első tollvonásoktól kezdve; például lényegesen kevesebb papírt használok, sokkal digitálisabbá vált a tervezői folyamat. De ez az ötleteimet nem változtatja meg. A digitális eszközök csupán eszközök, de a kreativitásra nincsenek hatással. Ezektől az eszközöktől nem leszel jobban vagy kevésbé tehetséges. Ha van is a termékeinkben társadalmi hatás, az csupán lehelletfinoman érzékelhető. Mivel én is ebben a világban és ebben a pillanatban élek, biztosan hat rám a környezetem, de ez nem olyan nyilvánvaló vagy egyértelműen tetten érhető a tárgyaimban.

Ez azért is van így, mert a közönségünk azt várja tőlünk, hogy merjünk álmodni, merjünk kiszakadni ebből a nem mindig fantasztikus világból a kreativitás által. A Roche-nál az emberek megkapják ezt a tökéletességet, ezt az álmodozást, ezt az art de vivre-t.

A Bubble kollekciónk valószínűleg ezért is ennyire sikeres: egy ilyen vidám, a teret abszolút feldobó tárgyra talán nem lenne akkora szüksége az embereknek, ha a világ mindig olyan nagyon boldog hely lenne.

GD: Az elmúlt években nagyon érzékelhető változás volt, hogy a világjárvány miatt a nappalitól a medencéig sokkal többet fektettek az emberek az otthonaikba, ebben az időszakban kifejezetten felfutottak a kültéri bútoraink is. Úgy érzékeltük, hogy ha a világ kihívást állít az emberek elé, a vásárlók válasza az, hogy jobb, szebb, otthonosabb terekben akarnak élni, személyessé akarják tenni az életterüket, ebben pedig nagyon jók vagyunk, mert a színektől a méreteken át rengeteg szinten személyre tudjuk szabni a termékeinket.

Szintén borzasztóan fontos számunkra a fenntarthatóság, amire egy egész rendszert építettünk ki. Eco-8-nek hívjuk ezt a nyolc kritériumból álló szempontrendszert, melyben az anyaghasználattól a gyártás során használt technológiai megoldásokon át a termék élettartamát és élettartama utáni újrahasznosíthatóságát is pontozzuk egytől tízig. Kiemelten fontos ez most számunkra, ugyanis jelenleg a termékeink hatvanöt százalékban felelnek meg ennek az Eco-koncepciónak, de azt szeretnénk, hogy két éven belül az összes bútorunkat így tudjuk gyártani. A Roche Bobois kiemelt célja, hogy vezetővé váljon a környezettudatos bútortervezésben is.

SL: Ehhez tervezőként azt tenném hozzá, hogy a bútoralkotás nagyon hasonlít a divathoz. Míg a fast fashionben olcsón vehetünk hetek múlva kidobandó ruhákat, addig mi ennek a tökéletes ellentettjét képviseljük.

Mikor bútort tervezek, egy időtlen bútort akarok létrehozni. Olyat, amit az emberek nem dobnak ki, hanem átadják más családtagoknak, a következő generációnak; olyan bútorokat, melyek hosszú ideig megtartják a formájukat és a minőségüket.

GD: Szinte soha nincs olyan, hogy egy vásárló vesz egy Roche-terméket, majd ha tíz-húsz év után újat szeretne, egy más márka termékére cserélné le. A vásárlóink hűségesek hozzánk, mivel a termékeink időtlenek és strukturálisan tartósak.

Milyen tervezői evolúció ment végbe a Roche Bobois bútorokban az elmúlt hatvan év során?

SL: A bútortervezés olyan mint a divat: egy óriási kerék, ami folyamatosan forog, mozgásban van, kapcsolódik ahhoz, ami a társadalomban történik. Igazából mindig visszatérsz valamihez, amit láttál, majd ezt interpretálód egy egészen új módon. A Bubble-nél például ha leveszed róla a Roche-brandet és csak magát a terméket nézed, akkor simán elhinnéd, hogy a hetvenes évekből jön, mert abszolút benne van a pop-up és annak a kornak az attribútumai. A nap végén egy dizájner egy művész. Az egyetlen különbség a tervező és a művész között az, hogy egy bútortervező nagyon szorosan kötődik az iparhoz, a technológiához: ezen belül kell terveznünk úgy, hogy minél több emberhez tudjuk ugyanolyan minőségben és konzisztenciában eljuttatni a tárgyainkat. A munka azonban teljesen ugyanaz, mint egy művész esetében: érzelmeket próbálunk teremteni, melyek egyszerre fogják meg az ember szemét és szívét. Olyasvalamit, ami megszólít, beszél hozzád.

GD: Ami a Roche Bobois-t nagyon elkülöníti a versenytársaitól az az, hogy nem követjük a trendeket.

Persze, hogy mi is ebben a világban élünk, így akár tudat alatt is inspirál minket a környezetünk, de nem nem a piaci trendeket követjük, hanem mi vagyunk azok, akik a piac számára diktáljuk a trendeket. Vezetők vagyunk, trendszetterek.

SL: Mivel a trendek annyira gyorsan változnak, hogy amint elkezded őket követni, máris lemaradtál. Szóval jobb autentikusnak maradni és mindig valami újra fókuszálni.

GD: Mindig is a piac előtt jártunk és járunk ma is: nyitottak vagyunk, folyamatosan új ötleteket próbálunk ki és inspirálódunk a stílusokban úgy, hogy közben megtartjuk a Roche Bobois DNS-t.

Mi inspirálta a budapesti szalonban is látható, 2022-es őszi-téli kollekciót?

SL: Nem is egy kollekcióról, hanem többről van szó. Egyre több termék van, ami hosszú ideig egy-egy kollekció része, például a Bubble is már tíz éve született, most pedig ennek a népszerű terméknek az evolúcióját láthatjuk.

GD: Nem újítunk minden hat hónapban teljesen, hanem rengeteg bestseller termékünket is újragondoljuk, mivel ezt a fajta atmoszférát és vágykeltést sokkal hosszabb idő megteremteni fél évnél. Ezért minden új kollekciónkban borzasztóan fontosak a stabilan velünk maradó termékek.

Mire a legbüszkébbek a branddel kapcsolatban?

GD: A hűségre és arra, hogy a Roche Bobois egy hihetetlenül erős család. Ez kapcsolat minden egyes partnerünkkel elképesztően erős. Több mint kétezer ember dolgozik közvetlenül nekünk, akik egy életre a cégnél maradnak, de van olyan is, hogy már valakinek a fia is nálunk dolgozik. Ez az egyik oka annak, hogy túléljük a kríziseket, mivel a partnereinknek mindig mi vagyunk az elsők. Ettől a hűségtől és családias mentalitástól vagyunk a legerősebbek.

SL: Ez a családiasság formatervezőként érzelmileg is nagyon fontos, mert azt érzed, hogy részese vagy valami hosszútávúnak. Ez tervezőként teljesen kinyitja a kreativitást.

Fa? Üveg? Fém?Szövet? Akármilyen anyagból dolgozhatsz, az agyad bármiben gondolkozhat a tervezés során. Hihetetlen szabadság így felépíteni termékeket. A Roche-nál elképesztően korlátok nélkül lehet tervezni, mert mindig van hely az álmok megvalósítására.

Bepillanthatunk a jövőbeli tervekbe? Milyen utakat lát maga előtt a márka?

GD: Rengeteg tervünk van, nehéz lenne mindet felsorolni. Elsősorban terjeszkedni szeretnénk: a budapesti üzlettel együtt egyelőre harminckilenc 39 showroomunk van világszerte, amit szeretnénk Amerikában és Ázsiában is bővíteni. A terjeszkedés mellett a termékkategóriákban is újítani fogunk, például konyhai termékpalettát dolgozunk ki, ami egyelőre még nincs a portfóliónkban. Szintén nagy hangsúlyt kap a digitalizáció is: már most is nagyon sok 3D-szolgáltatásunk van, de szeretnénk ezeket fejleszteni a még hatékonyabb felhasználói élményért. Mindezeken túl pedig folytatjuk a kreatív működést, amiben már most is nagyon erősek vagyunk, de a jövőben még ennél is többet szeretnénk fektetni az embereinkbe és a Roche-hálózatba.

SL: Borzasztóan motiváló tudni, hogy a jövőben is bátran folytathatjuk a tervezést. Számomra ez a legfontosabb: továbbra is olyan bútorokat alkotni, melyek által az emberek jobban érezhetik magukat, álmodhatnak, és élvezhetik az általunk kínált art de vivre-t.

(Fotók: Gosztom Gergő)

bútor | nagy sztori | interjú | roche bobois | dizájn

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom