A legújabb elektromos autók már egészen figyelemreméltó hatótávra képesek: ennek igazolására indultak útnak egy Porsche Taycannal Å-ból Bee-be, a 4500 kilométeres utazás pedig lélegzetelállító tájakon vezetett keresztül.
Sokan még mindig tartanak az elektromos autóktól, főleg a mindennapi használatra való alkalmasság, a töltőhálózat lefedettsége és a valós hatótáv kapcsán vannak félelmeik. A Porsche ezért egy nem mindennapi túrát szervezett a tapasztalt utazó Thies Janknecht vezetésével, hogy megmutassa, milyen egyszerű egy elektromos autóval eljutni A-ból B-be. A feladatot pedig szó szerint vették, ugyanis a norvégiai Lofoten-szigetcsoport déli csücskében található Å kisvárosából a 4500 kilométerre található piemonti Bee-ig autóztak.
Norvégia mintaország
A kilencvenes évekig Å egy kis halászfalu volt, manapság azonban a turizmusból él, a kisvárosban egy hal- és egy halászmúzeum is található. A falut először 1567-ben említették, akkor még Aa néven, ami óészaki nyelven patakot jelent, majd 1917-ben a norvég nyelvújítással változott Å-ra a neve. A Lofoten-szigetek pedig négyzetkilométerenként 19 lakosával Európa egyik legritkábban lakott régiójának számít, ezért már a kaland elején érdekes volt feltérképezni a töltési lehetőségeket.
Norvégiáról érdemes tudni, hogy az elektromos autók terjedésében régóta élen jár. A villanyautók magasan vezetik az eladási adatokat, legújabb adatok szerint a forgalomba helyezett új autók 71,9 százaléka elektromos, ezért nem csoda, hogy az Å-ban lévő szállásról mindössze 30 percre elérhető volt egy nagyteljesítményű gyorstöltő. Az odavezető úton érdemes felfedezni a szigetcsoport csodálatos panorámáját: Lofoten a sziklamászók és kerékpárosok kedvelt úti célja.
Töltés otthon és úton
A Porschével persze nem kell feltétlenül a nyilvános töltőállomásokat használni, hiszen az otthoni hálózatról, egy megfelelő fali töltőberendezéssel a Taycan a legtöbb elektromos autóhoz hasonlóan 11 kilowattal tölthető, azaz 9 óra alatt teljesen fel lehet tölteni. Az opciós 22 kilowattos töltő megrendelésével pedig ez az idő a felére csökken, azaz reggelre egészen biztosan kalandra kész lesz az autó.
A leggyorsabban persze a nagyteljesítményű töltőknél lehet feltölteni az akkumulátort, és ilyet egyre több autópálya mentén találunk. A 350 kilowattra képes Ionity töltőállomásnál a Porsche Taycan akár 270 kilowattal is tölthető, ezért 20 perc is elegendő a 80 százalékos töltöttség eléréséhez. A töltés sebessége az akkumulátor hőmérsékletétől is függ, és a Porsche ebben is segít: ha az autóra bízzuk, hogy navigáljon minket a töltőállomáshoz, akkor közben automatikusan előkondicionálja az akkumulátort, hogy a lehető leghatékonyabb legyen a töltés.
Hatótávpara nélkül
A villámtöltést a lappföldi Kirunában és a Stockholmba vezető úton is használta a Porsche csapata, mielőtt megálltak pihenni egy jellegzetesen skandináv vízparti házban. Az út leghosszabb részét sikerült úgy teljesíteni, hogy egyszer sem kellett aggódniuk a lemerülés miatt. Már az indulás előtti készülődés is nyugodtabban telt, a Taycan Cross Turismo változata ugyanis 530 literes csomagtartót kínál, ami a hátsó ülések ledöntésével 1296 literesre bővíthető. Sportkombi talán még sosem volt ennyire praktikus, mint ez a Porsche.
Gyorsan telnek a napok, Norvégián, Svédországon és Finnországon átkelve Dániába ért a csapat, Koppenhága volt a következő állomás.
A dán főváros azt az ambiciózus célt tűzte ki maga elé, hogy a világ első klímasemleges metropoliszává válik,
ezért az elektromos járművek vásárlásához adott támogatáson felül a villanyautók vezetői minden nap kedvezményekben részesülnek. A parkolási díjat például már csak a belsőégésű motoros autókra kell megfizetni, ennek a költsége ráadásul meredeken emelkedik.
Az Autobahnon is beválik
Az utazás következő szakasza észak-dél irányban szeli át Németországot, a Hamburg és Stuttgart közötti távot pedig sikerült mindössze két töltési megállóval teljesíteni, és egyik sem tartott tovább 20 percnél. A sebességkorlátozás nélküli Autobahn még az elektromos Porschével is száguldásra csábít, ezért ki kellett próbálni azt is, mire képes a Taycan Cross Turismo, ha gyorsulásról van szó.
Németország után az osztrák Alpok következett, és a Timmelsjoch hágó még több izgalmat tartogatott, mint az autópálya.
A kanyargós hegyi utakon lehetett igazán kiélvezni a Taycan alacsony súlypontját, a padlóba épített akkumulátoroknak köszönhetően ugyanis igazán meggyőző az útfekvése. Szinte el is felejthetjük, hogy egy nagy csomagtartójú családi autóról van szó, a vezetési élmény terén a márka neve kötelez.
Porsche-tarifával
Tizenkét nap után ért a csapat az úti céljához, a piemonti Bee kisvárosába, és a túra során egyszer sem akadt problémájuk a töltéssel. Az út első felében, ahol hosszú szakaszokat kellett teljesíteni, nagy hasznát vették a villámtöltőknek, ahol rengeteg időt takarítottak meg. Persze minél nagyobb a töltési teljesítmény, annál többe kerül a töltés, de még így is olcsóbb a benzinköltségnél, a Porsche-tulajdonosoknak ugyanis csak 33 eurócentet kell fizetniük az Ionity hálózatán.
Ideje lenne tehát elektromos autóra váltani? Bevalljuk, hogy vannak még megoldandó feladatok, de egy olyan csúcsmodellel, mint a Porsche Taycan Cross Turismo, akár egy ilyen Európát átszelő túra is bevállalható. Az utazás során pedig a távolság nemcsak leküzdendő feladat lesz, hanem élvezhetjük is a vezetés minden percét. Az még messze van, hogy kizárólag Porschék legyenek az úton, de a Taycan alapmodellje nem olyan drága, mint gondolnánk.
lofoten | elektromos autó | norvégia | Németország | svédország | Lofoten-szigetcsoport
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!