A downsizing trendjével ment szembe a Porsche, amikor minden eddiginél nagyobb motort szerelt a 718 Cayman ülései mögé. Az új GTS lehet a tökéletes választás, az a mindennap használható sportautó, amit hétvégente el kell vinnünk egy élménykörre.
A legelső Porschék még kivétel nélkül négyhengeresek voltak, de a márka sportautóit akkor ismerték el igazán, amikor a 911-esek megkapták a hathengeres motorokat, méghozzá egyre erősebb változatban. A Porsche az évtizedek során különböző hengerszámú erőforrásokkal kísérletezett, mind a versenypályákon, mind a sorozatgyártású modelljeiben, de a stuttgarti márka nevéről szinte biztosan a hathengeres bokszer jut eszünkbe először.
A Porsche rajongóinak ezért is esett rosszul, amikor 2018-ban a Boxster és a Cayman modellfrissítésénél négyhengeresekre váltott a kínálat. Persze a középmotoros roadster és kupé a márka egyik belépőmodelljének számít, ezért indokolt a távolságtartás a 911-estől, pusztán a számokat nézve pedig nem lehetett okunk a panaszra, hiszen már a kétliteres motor is erősebb lett az elődjénél a kereken 300 lóerős teljesítményével.
A legutóbbi modellfrissítéssel együtt kapta meg a Boxster és a Cayman a 718-as nevet.
A Porsche ezzel az ötvenes-hatvanas évek legendás versenyautóját idézte fel, amely a James Dean-féle 550 Spyder utódjaként aratta sikereit. A legelső 718-as 1,6 literes motorja 160 lóerős volt, de ehhez alig több mint ötszáz kilogrammos tömeg társult, ezért ennél jobb nevet nem is választhattak volna a kompakt méretű, könnyű sportautókhoz.
A sportosság szinonimájaként emlegetett GTS változata is nagyon meggyőző lett, de hagyott némi hiányérzetet maga után:
a négy henger mégsem hat.
A Porsche végül eleget tett a rajongók kérésének, és a motorok általános méretcsökkentési trendjével ment szembe, amikor újra bevezette a hathengerest a középmotoros modellpárosban. A 718 Cayman GTS nem véletlenül kapta a 4.0 típusjelzést, hiszen egy négyliteres bokszermotor dolgozik benne, 400 lóerővel.
A vezetés klasszikus élményét kereső vevők nagy örömére ráadásul eleinte hatfokozatú kézi sebességváltóval jelent meg a GTS 4.0, de a Porsche nem sokkal később a méltán elismert hétfokozatú duplakuplungos szerkezetét is elérhetővé tette hozzá. Sokan esküsznek a manuális váltóra, de csak addig, amíg nem próbáltak egy olyan tökéletes szerkezetet, mint amilyen a Porsche Doppelkupplungsgetriebe, a PDK.
Szerintünk a 718 Cayman a jelenlegi szériára nyerte el a legjobb formáját.
A kompakt méretű, arányos sportkocsi sziluettjét azonnal Porschének ismerjük fel, atletikusabb a 911-esénél, persze ahhoz képest meg kell elégednünk szigorúan két üléssel, ahol intim közelségbe kerülünk az utastársunkkal. A műszerezettség a legfontosabbakra korlátozódik, a motor pedig természetesen a hagyományokat követve kormánykeréktől balra indítható.
Micsoda hanggal indul! A hátunk mögül érkező reszelős bokszerhang a Porschék sajátja,
egyszerre énekel a hagyományok tiszteletéről és a mérnöki tökéletességről,
amivel izgatottan sarkall az indulásra. Rég látott közvetlenséggel veszi a fordulatot, és a turbós motorokkal szemben egyenletesen adja le a teljesítményét, amiért érdemes 7000-ig űznünk a fordulatszámmérő mutatóját. Az ott leadott 400 lóerő több mint elegendő egy ekkora sportautóban.
A GTS-hez széria a Sport Chrono csomag a bűvös forgókapcsolóval a kormánykeréken, ahol a kiélezettebb Sport és Sport+ beállításokat választhatjuk ki. A közepén lévő gombot nyomva pedig azonnal a maximális teljesítményt kapjuk meg 20 másodpercre, ha minden egyes lóerőre szükségünk van. A lengéscsillapítást, a hátsó szárnyat és a kipufogóhangot a váltókar mellett lévő gombokkal egyenként is állíthatjuk kedvünkre.
A 718 Cayman legújabb változatát egy kacskaringós hegyi úton vezetve értjük meg igazán,
itt mutatja meg a GTS 4.0, miben más egy középmotoros Porsche a többi erős sportautónál. A kanyarokat egészen bámulatos tempóval tudhatjuk le, a fesztelen kigyorsításokról az önzáró differenciál gondoskodik, a megfelelően hangolt elektronika pedig Sport módban még éppen annyi játékot enged, hogy biztonságban élvezzük a hátsókerék-hajtás élményét.
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a GTS a Porsche esszenciája,
már csak a hathengeres motorja révén is többet kínál a 718 Cayman S-nél, de nem esik túlzásokba, ha az a vágyunk, akkor szikár sportkocsiként csak a legszükségesebbekre szorítkozó felszereltséggel is rendelhetjük. A hangolását mégsem élezték ki annyira, hogy ne lehetne akár minden nap járni vele, a hétvégi kiruccanásokra pedig az orrába és a hátuljába is tehetünk egy weekender táskát.
Nem kellett hozzá sok, elég volt Visegrádig autózni, hogy megtaláljuk a 718 Cayman legjobb változatát. A Porsche jó érzékkel hozta vissza a hathengeres szívómotort az utolsó pillanatban, amikor még piacra lehet dobni. A belépőmodell következő generációja már jó eséllyel elektromos lesz, de addig is van egy pár évünk, amíg a garázsunkba állíthatjuk a Porsche történelmének darabját ezzel a klasszikus recept szerint épült bokszermotoros sportautóval.
A tradíciók ápolása
A Porsche mindig is nagy figyelmet fordított a hagyományokra, rendszeresen veszi elő az ikonikus modelljeit, így tett akkor is, amikor a Porsche Design ötvenedik évfordulóját ünnepelte. A 718 Cayman formáját ráadásul a Roadsternek is interjút adó Varga Péter tervezte – neki is szerepe van benne, hogy rövid időn belül a Porsche egyik legvágyottabb modelljévé vált.
porsche 718 cayman gts | porsche 718 cayman | nagy sztori | sportautó | sportkocsi | porsche
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!