Art deco a versenypályán – a Peugeot-Darl’mat-sztori

A két világháború között készült legnemesebb francia autók közé olyan márkákat szokás sorolni, mint a Bugatti, a Delahaye, a Delage és a Talbot-Lago. Az egyik kereskedőjével együttműködve azonban egy rövid időre a Peugeot is be tudott lépni ebbe az elit klubba olyan sikeres versenyautókkal, amelyek a szépségversenyeken is nagy esélyekkel indulhattak.

Emile Darl’mat egész életében a sebesség rajongója volt, a francia repülés úttörőjénél, Clément Adernél töltött négyéves gyakorlata alatt fertőződött meg. Az első világháború után saját műhelyt alapított Párizsban, ahol autókat árult és javított, a motorjukat megbütykölve növelte a teljesítményüket. A Panhard és a Peugeot hivatalos márkakereskedőjévé vált, majd a harmincas évek végére kizárólag a Peugeot értékesítésére és szervizére összpontosított.

Az aerodinamika úttörői

A két világháború közötti korszakban Darl’mat az autóipar két legelismertebb nevével, a karosszériaépítő Marcel Portout-val és vezető formatervezőjével, Georges Paulinnel fűzte szorosabbra a kapcsolatát. 1927-ben a párizsi autószalonon jelent meg ennek az együttműködésnek az első gyümölcse, 1933-ban a chicagói világkiállításon pedig egy olyan Peugeot 301-est mutatott be, amelyet Paulin által tervezett áramvonalas karosszériával szereltek fel.

A harmincas évek közepére Darl’mat tevékenysége felkeltette a Peugeot vezetőinek figyelmét,

akik éppen arra törekedtek, hogy visszavezessék a márkát a motorsportban elért sikerekhez. A Peugeot bár a személyautók tömeggyártójává vált, az első világháború előtt sikeres Grand Prix autókat épített, 1913-ban, ’16-ban és ’19-ben még a híres Indianapolis 500-ast is a francia márka autójával nyerték. A húszas években a Targa Florio és a spa-i 24 órás futam győzelme is a nevükhöz fűződött.

1919-ben a neves Indianapolis 500-ast ezzel a Peugeot-val nyerték meg

1936-ban a Peugeot egy kisebb sorozatot szállított Darl’mat számára a 302-es modell alvázából, amely rövidebb volt a zászlóshajó 402-esnél, de több alkatrésze megegyezett vele, a motorja viszont 1,75 literes volt. Darl’mat ezt a 402-esből származó erősebb kétliteresre cserélte, és Paulin által tervezett gyönyörű aerodinamikus karosszériával szerelte fel, amely

jellegzetes art deco stílusú volt a könnycsepp alakú sárvédőkkel és a dupla szélvédővel.

Le Mans-ban is sikeresen indult a Darl'mat csapata

A ’36-os párizsi autószalonon bemutatott Peugeot 302 Darl’mat Special Sport modell kupé, roadster és kabrió változatban is elérhető volt, de

az autók többségét a versenyzésre is alkalmas nyitott felépítménnyel rendelték.

A Peugeot felismerve a konstrukcióban rejlő lehetőségeket, gyári támogatóként állt Darl’mat mögé, akinek autói 1937-ben a 24 órás Le Mans-i futamon a hetedik, nyolcadik és tizedik helyet szerezték meg. Nem rossz egy újonc csapattól!

Peugeot 402 Darl’mat Special

1938-ban a Peugeot rátett egy lapáttal, és a 402-es modell legújabb változatát, a Legere-t szállította Darl’mat számára. Az elődjénél könnyebb, rövidebb és szélesebb alváz lett a Peugeot 402 Darl’mat Special alapja, amely ismét nyitott és zárt karosszériával készült. 1938-ban három példányát nevezték be Le Mans-ban, és a Charles de Cortanze és Marcel Contet által vezetett autó az összetett ötödik helyen végzett, megelőzve a korábbi bajnok német Adlereket.

A ’38-as Le Mans-i futam bizonyult a Darl’mat Special utolsó versenyének, mivel a második világháború előtt rendezett utolsó fordulón nem indult 1939-ben. Úgy tudni, hogy összesen 105 példány épült a Darl’mat különböző változataiból, közte 53 roadster, 32 kabrió és 20 kupé. Hubert Auran márkaszakértő kutatása szerint

az 1938-as évjáratú 402-esből mindössze hat kupé készült, és a képeken látható az egyik.

Az autót eredetileg bézs és fekete kéttónusú fényezéssel készítették,

és Emile Darl’mat karácsonyi ajándéka volt 1938 decemberében Alfred Giaque csapatfőnöknek a munkája elismeréseként. Méltó ajándék volt Giaque számára, aki ekkor már régóta úgy vélte, hogy a kupékarosszériában nagyobb a versenypotenciál, de Darl’mat kitartóan ragaszkodott a roadsterek nevezéséhez, mondván azok jóval könnyebbek.

Miután átvészelte a háborút, a 402 Darl’mat Special többször is gazdát cserélt, 1954-ben egy párizsi tulajdonosa lett, majd a hatvanas-hetvenes években exportálták az Egyesült Államokba, ahol egy neves gyűjteménybe került. A kétezres években részben szétszerelve cserélt gazdát újra, majd 2002-ben átfogó restaurálása kezdődött meg, aminek eredményét 2004-ben a Pebble Beach Concours d’Elegance elegáns seregszemléjén lehetett megtekinteni.

Az azóta is gondosan karbantartott Peugeot 2007-ben a phoenix-i művészeti múzeum kiállítására került, majd húsz év után ismét új tulajdonost keres. A kézzel épített, Portout karosszériás autóról azt mondják, hogy a hat kupéból a fennmaradt három egyike, és

egyben az egyik legszebb is, ami valaha készült a Darl’mat szériájából.

Az art deco négykerekű csodája iránt érdeklődők augusztusban licitálhatnak rá az RM Sotheby’s aukcióján.

(Képek: RM Sotheby's, Getty Images)

Francia stílus

A Peugeot a második világháború után sorozatgyártásban is készített emlékezetes formájú típusokat, mint a Roadsteren is bemutatott 404-es limuzin és 504-es Coupé.

le mans-i 24 órás | darl'mat | rm sotheby's | versenyautó | nagy sztori | le mans

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom