Igazi csoda volt a hatvanas évek végén a német NSU új nagyautója, a közönség imádta, a szaksajtó pedig megválasztotta Az év autójának. Innen lehet nagyot zuhanni – a Ro 80 pedig ezt olyan hatásosan mutatta be, hogy az egész márkát magával rántotta.
Az NSU egyike volt a német járműgyártóknak – a múlt időnek és annak az oka, hogy ezt 2017-ben fel kell idézni, éppen cikkünk főszereplője. Az NSU a század elejétől gyártott motorkerékpárokat és kisautókat, az ötvenes évek közepére az NSU lett a világ legnagyobb motorkerékpárgyára. Technikailag mindig fejlett gépeket készítettek, a háború után viszont ez annak ellenére kevés volt, hogy az 1000-es autójuk még a raliban is tarolt.
Ezért amikor Felix Wankel – a többi nagy autógyártó mellett – az NSU-t is megkereste bolygódugattyús motorjának terveivel, úgy érezték, ez hozhatja meg az áttörést.
Az azóta Wankel-motorként ismert konstrukciót kis darabszámban beépítették meglévő NSU-típusokba, de ez nem volt elég.
A korábbi NSU-hagyományokkal szakítva négyajtós, orrmotoros, elsőkerék-hajtásos nagyautó fejlesztésébe kezdtek, amely méltó a szupermodern motorhoz, miközben erős, takarékos és megfizethető.
Nulláról induló és végtelen pénzbe kerülő fejlesztés után 1967-ben bemutatták a Ro 80-ast. A nyújtott, ék alakú forma a nagy üvegfelületekkel nemcsak maga volt a jövő, de akkoriban a 0,35-ös alaktényezőjével nagyon kis légellenállásúnak számított. A 4,78 méteres hossznak és a tengelytávnak köszönhető tágas beltér, a több mint 500 literes csomagtartó, a független kerékfelfüggesztés és a jó futómű, a négy tárcsafék, a félautomata – kuplungpedál nélküli – váltó, a szervofék és -kormány egy olyan gyártól is nagy dobás lett volna, amelynek nem ez az első típusa a kategóriában.
És ott volt még a bolygódugattyús motor, egyliteres térfogattal, 115 lóerővel, selyemfinom járással. Ez volt az első Wankel-motoros szedán – méghozzá micsoda szedán! A hatvanas évek végén ez a jármű nem autó volt, hanem űrhajó, négy keréken.
197 ponttal, főlényesen választották meg Az év autójának (a második helyezett, a Nagypolszki alapját adó Fiat 125 csak 133-at kapott), teljes joggal.
Utána viszont megtörtént a katasztrófa: beindult az értékesítés.
Már az is kicsit baljós volt, hogy a tervezett nyolcezer német márkás ár helyett a Ro 80 majdnem kétszeresébe került – ám ez volt a legkisebb probléma. A takarékos motor tizenöt, vagy akár húsz liter benzint fogyasztott, 25 ezer kilométer után pedig egyre több olajt is. Igaz, ez a gond tulajdonképpen megoldódott: 50 ezer kilométer táján a motor meghalt. Egy Wankelt pedig nem lehet csak úgy felfúrni, egy lehetőség maradt: a csere.
Az NSU a motor új éltömítéseivel sokat javított a helyzeten, de már mindegy volt: az első néhány hónapban eladott, és szépen sorban kidöglő Ro 80-asok nagyjából Charles Manson szintjére süllyesztették a típus, és ezzel együtt a márka presztízsét. Akkoriban kétféle Ro 80-tulaj létezett: a dühös, akinek már tönkrement az autója, és a rettegő, akinek még nem.
A legenda szerint, ha két Ro 80-as találkozott az úton, a tulajdonosok ujjaikkal mutatták egymásnak, hányadik cseremotornál tartanak.
Ráadásul a hírhedten halálos beteg konstrukció használtan sem kellett senkinek, tehát meg sem lehetett szabadulni az átoktól.
A fejlesztésbe mindenét beleölő NSU a vevők elmaradása, a garanciális bajok és a kényszerfejlesztések miatt brutálisan eladósodott, miközben a gyors reakció is túl lassú volt. Az embereket könnyebb lett volna meggyőzni, hogy halmozzák fel a pénzüket egy kupacba, gyújtsák fel, és indiánszökdelésben táncolják körül, mint hogy vegyenek egy frissített Ro 80-ast.
1969-ben, tehát csak egyetlen évvel Az év autója cím után a NSU-t megvásárolta a Volkswagen, és belőle, illetve a néhány évvel korábban szintén a VW-hez kerülő Auto Unionból megalapították az Audi NSU Auto Union AG-t, amely néhány évvel később a feltámasztott Audi márkanéven kezdte forgalmazni járműveit. Ebből a cégből lett 1985-ben az Audi AG – de az NSU sem tűnt el nyom nélkül: szlogenjük, a Vorsprung durch Technik, vagyis a haladás technikája azóta is az Audi jelmondata.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Audi AG, Wikimedia)
nsu ro 80 | veterán autó | wankel-motor | oldtimer | felix wankel | nsu
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!