Az eddigi legismertebb, hangsebességnél gyorsabban közlekedő utasszállítót, a Concorde-ot azért kellett parkolópályára állítani, mert a bevételek nem fedezték az üzemanyag-költségeket. Most a NASA kutatásokat folytat, hogy kiderítse, ma lenne-e potenciál a szuperszonikus légi közlekedésben.
Az űrügynökség kétszeres és négyszeres hangsebességgel közlekedő (ez tengerszinten 2470-4900 kilométer/órát jelent) gépeket modellezett. (Összehasonlításképp: a mai nagyobb utasszállító repülők nagyjából maximum kilencszáz kilométer/órás sebességgel, vagyis a hangsebesség körülbelül nyolcvan százalékával repülnek.)
Arra a következtetésre jutott, hogy a szuperszonikus utasforgalom mintegy ötven már meglévő, Atlanti- és Csendes-óceánon átívelő, nagy forgalmú útvonalon rendelkezik potenciállal,
figyelembe véve, hogy sok ország tiltja a hangsebességnél gyorsabb repülést a szárazföld felett.
A kutatás új szakaszára a NASA a Boeinget és a Northrop Grummant bízta meg, hogy feltárja a szuperszonikus légi közlekedés lehetőségeit, felvázolja a kockázatokat és a kihívásokat, és meghatározza a kétszeres hangsebesség feletti utazások megvalósításához szükséges technológiákat.
Ugyanakkor a NASA maga is fejleszt egy szuperszonikus gépet a Quesst misszió keretében X-59 néven, amely csökkenti a hangrobbanás zaját, így ha minden jól megy, a földről csak egy "halk puffanást" lehet majd hallani, amikor a repülő elhalad.
A kanadai Bombardier is bejelentkezett a világ leggyorsabb repülőjének címéért, ám emellett teljesen új szintre is emelnék az élményt, és ez a cég is azt ígéri, hogy kilencven perc alatt átszelhetjük vele az Atlanti-óceánt.
(Forrás: Travel Awaits, képek: Lockheed Martin/NASA)
útvonal | repülés | szuperszonikus | hangsebesség | kereskedelmi | nasa
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!