Mi a közös Marlon Brandóban, Peter Fondában és John Travoltában? Többek között, hogy ők azok, akik imádták és híressé tették a motorosdzsekit. A különös szabású fekete bőrdzseki ma, több évtized távlatában is alig-alig változott, és legalább olyan divatos, mint korábban. Épp ezért fogtuk magunkat, és néhány elegánsabb ruhadarabot – mint a szmoking, a mellény és a díszzsebkendő – követően utánajártunk az eredeti "biker jacket", azaz a bőrből készült motorosdzseki sztorijának.
Ha egyetlen képpel szeretnénk elmagyarázni valakinek, milyen is a nagybetűs motorosdzseki, bőven elég lenne megmutatnunk Marlon Brandót – alias Johnny Strablert – az 1953-as A vad című filmben. A fickóból az első perctől az utolsóig süt a vagányság a magyar származású Benedek László-rendezte filmben, még ha akkoriban komoly ellentéteket is szült ez a mozi a vásznon és az életben egyaránt.

Hiába telt el több mint fél évszázad az ikonikus film óta, a motorosdzseki, úgy tűnik, halhatatlan: egy 21. századi hipszternek éppúgy helyet kap a ruhatárában, mint egy stílusos motorosnak, és ma már semmi meglepő nincs abban sem, ha egy nő viseli.
Talán ezért is olyan izgalmas a motorosdzseki története, amiért egészen 1913-ig kell visszautazni az időben. Akkor alapította ugyanis két orosz bevándorló, Irving és Jack Schott a Schott NYC-t Manhattanben, a céget, amely a kabátok alfája és ómegája lett. Bár eredetileg esőkabátokat gyártottak, a motorok – amelyeket civil közlekedésre az első világháború után kezdtek el tömegesen használni – egyre nagyobb népszerűségének köszönhetően az 1920-as évek vége felé Irving egy kifejezetten motorosoknak szánt bőrkabáttal állt elő.
Irving kedvenc szivarja után Perfectónak nevezte el az eleinte lóbőrből készülő kabátot, ami számos újdonságot hozott a korábbiakhoz képest: a masszív védőruha dupla rétegű, a nagy gallérnak köszönhetően pedig lényegesen melegebb volt, mint a korábbi kabátok. Az aszimmetrikus cipzárral (amit a cég állítása szerint ők alkalmaztak először bőrkabáton) ellátott dzseki ráadásul minden addiginál nagyobb kényelmet biztosított, amikor a motoros a tankra dőlt.
A Schott a következő évtizedekben is folyamatosan fejlesztette a kabátot: az 1940-es évek végén megjelent a One Star néven is emlegetett 613-s modell, amelynek vállpántját jellegzetes csillag díszítette. Az ötvenes évek elején azonban már le is cserélték a csillag nélküli 618-as változatra, mert az üzletekben elszaporodtak a lopások – mindenki magának akarta a vállra varrt csillagot.
Így lehetséges az is, hogy Marlon Brando a The Wild One című filmben már egy 618-as kabátot viselt, és kimondottan csak a film miatt varrtak rá csillagot.
A kabát, többek között a híres filmnek köszönhetően óriási siker lett: az 1953-as bemutató egyenesen felrobbantotta a piacot, és fiatal amerikai férfiak tömegei vásároltak biker kabátot, hogy egy kicsit megmártózzanak a Marlon Brandó-i tesztoszterontengerben. A fekete bőrdzsekik eladása aztán még tovább emelkedett, amikor James Dean és Peter Fonda is magára öltötte a fekete dzsekit, és vele együtt a "vad és szabad" életérzést.
Az 1960-as és 70-es években a brit rockerek és punkok szubkultúrájának is elengedhetetlen kelléke lett a motorosdzseki, de a filmvásznon is tovább hódított: a Grease-ben John Travolta, a Mad Max-ben Mel Gibson, a Terminátor-ban Arnold Schwarzenegger viselte büszkén a bikert.
A motoroskabát azóta már közel sem csak a rosszfiúk műfaja, sőt, vad motorosnak sem kell lenni a viseléséhez: nagyobb divatházak és fast fashion üzletek folyamatosan hoznak ki különböző bőrrel, különböző színekkel, de változatlan szabással motorosdzsekiket.
A funkció és a jól eltalált szabás eredményeképp ma már kijelenthető: a világ változik, de a biker jacket örök.
(Fotók: Getty Images, Unsplash)
bőrkabát | motorosdzseki | bikers jacket | the wild one | divat | a vad
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!