Lehet-e nagyszerű roadsterből úgy kupét készíteni, hogy megmaradjon a könnyedség, könnyűség, nyitottság és a szél? Most már tudjuk a választ.
Rengeteg csapás érheti nap mint nap azt, aki bele tud kötni az aktuális MX-5 formájába. A forró kávéja mindig túl meleg, a hideg üdítőjében kemény a jég, a nyaraláshoz utaznia kell, ha pedig átutalása érkezik, a telefonja zavaróan csipog. Neki rossz, mindenki másnak viszont öröm a kis Mazda: ha vezetheti, akkor főleg, de ha csak egy pillantást vet rá, akkor is értékelheti a japánok munkáját és ízlését.
Nagy bátorság kell hozzányúlni a tökéletes vonalakhoz, az pedig durva pusztítással fenyeget, ha nemcsak igazítás, hanem egy karosszériafajta kialakítása a cél.
Ez volt a Mazda MX-5 RF születésének előzménye. No és az, hogy a híresen könnyű és jól kezelhető roadsternek a keménytető ellenére sem nőhetett jelentősen a tömege, nem lehetett kisebb a csomagtartója, nem válhatott kevésbé izgalmassá a használata, nem üthette a megfizethetően élvezetes MX-5 alapkoncepcióját, miközben új vásárlóréteg figyelmét is fel kellett keltenie.
Erre mondják, hogy szép feladat.
Az. Így sikerült:
Álomszép. Hálás műfaj a kétüléses kupéké – lásd még például BMW Z3-Z4 kupé, Jaguar F-Type kupé, Nissan 370Z… –, ettől még remekmű lett az RF (RF, mint Retractable Fastback, kb. lenyitható kupétető) – már ha kupénak tekintjük. Ha targatetős kabriónak, akkor csodás targatetős kabrióként tisztelhetjük.
Készült ugyan az előző generációból is keménytetős változat, amely életciklusa végén még jobban is fogyott, mint a ponyvatetős, ám az inkább tűnt a rendes MX-5 puhább verziójának azok számára, akik szerint a vagányság fogalmába már nem fér bele, hogy kézzel kelljen egy textildarabot hajtogatni fel-le.
Az RF viszont saját karakter: a szépen domborodó sárvédőből olyan tökéletesen ívelnek felfelé a vaskos tetőoszlopok, mintha ponyvatetős MX-5 nem is létezett volna soha. A hátsó szélvédő nem ferdén zárja az oszlopok közötti teret – ez a mozgatásnál gondot okozna –, hanem függőlegesen, a fix szélfogó mögött húzódik, csukott állapotban legalábbis. Amikor az utasok feje fölül eltűnik a tető, akkor a szélvédő is: így oda a szélvédelem, az MX-5 stílusa viszont nem az unalmas szélcsend, hanem a szabadság huzata.
Az pedig éri rendesen az RF-ben ülőket is, és nem csak a tarkójuk felől. A kabrióérzéshez ugyanis csak annyi kell, hogy a fejünk és a vállunk felett legyen tér – hogy hátul mi van, az teljesen mindegy. Ha az RF-ben nem figyelünk a kupéságért felelős tetőrészletre, fel sem tűnik, hogy nem egy ponyvatető van behajtogatva mögénk, legalábbis addig a sebességig, amíg nem akad bele egyre hangosabban a szél a tetőoszlopba.
Amiben biztosan rosszabb az RF a ponyvatetős változatnál, az a tetőnyitás-csukás sebessége, ijesztő is lenne, ha a merev tetőszerkezet hozná a néhány másodperces szintidőt. A 13 másodperc állítólag így is világrekord, pedig nemcsak a tető hajtogatódik egy valószerűtlenül kis helyre, hanem az oszlopok is fel-le mozognak. Így:
A szerkezet mindössze 45 kg, nem növeli érezhetően a kocsi tömegét vagy súlypontját, bár a pontos összehasonlítás azért is nehéz, mert az RF kényelmesebb felfüggesztést kapott, ami azért olyan, hogy egy átlagautóból a Mazdába ülő vezető még bőven keménynek fogja érezni. (A szentségtörés nem ez, hanem az opcionálisan rendelhető automata váltó olyan emberek számára, akik semmit nem értenek az MX-5-ösből, valamiért mégis venni akarnak egyet.)
Ettől még az RF hozza az MX-5-özés minden lényeges elemét, főképp az élvezetes vezetést, hiszen ugyanúgy kis tömegű (alig 1,1 tonna), alacsony, hátsókerekes, és ideális esetben a tesztautót is hajtó 160 lóerős, kétliteres szívómotor mozgatja, és természetesen kézi váltós. A nyitott tetős MX-5-ről szóló cikkben azt írtam, a gyengébb, 130 lóerős verzió kicsit kevés – ez, a 160 lóerős viszont tényleg optimális. Imádja a pörgetést, mi is imádjuk, csodálatos ember-gép kapcsolat ez.
A kupészerű RF változat drágább: majdnem 800 ezer forinttal kerül többe, mint a vászontetős. Nemcsak azért lehet jobb választás, hogy ne lehessen egy kisollóval léket vágni az utastérre, vagy mert télen jobb lehet a hőkomfortja, hanem mert különlegesebb is. Igaz ugyan, hogy legalább negyvenszázalékos RF-aránnyal kalkulál a Mazda a negyedik generációs MX-5 eladásain belül, de a teljes, milliós MX-5-darabszámhoz képest akkor is töredék lesz a most először létező kupéváltozat mennyisége. Ami ráadásul még a gyönyörű roadsternél is dögösebb lett.
Ez is érdekelhet:
(Fotó: Tóth István)
mazda mx-5 | nagy sztori | mazda | mazda mx-5 rf | teszt | autóteszt
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!