Szép hangok, varázslatos dallamok, fordulatos cselekmény, izgalmas sorsok – ez a 19. század elején virágzott bel canto opera világa. A műfaj megkerülhetetlennek számít, mondhatni bizonyos értelemben az opera alfáját és ómegáját jelenti. Dekraláltan a szép éneklésről szól, azaz tökéletes énektechnikát igényel. A Müpa november 18-ai és 20-ai előadásával kapcsolatban megszólaltattuk a Lucrezia Borgia egyik főszereplőjét, Bretz Gábort.
A repertoár három nagy szerzője közül Rossininek manapság elsősorban vígoperáit kedvelik, Bellini és Donizetti azonban a korábbi opera seria, a komoly opera leszármazottjaként kialakult műfaj számos remekét alkotta meg, köztük történelmi tárgyú darabok vonulatát. Ritkán csíphető el ez a különleges előadás, melyet nemzetközi sztárszereposztásban hallhat a Müpa közönsége.
Ha arról esik szó, Victor Hugo mely drámáival ihletett opera írására zeneszerzőket, a Rigoletto és az Ernani Verdijét említjük. Holott a nagy francia költő és író 1833-ban keletkezett színműve, a Lucrèce Borgia szolgált alapul a bel canto korszak nagy alkotója, Donizetti számára, hogy megírja Lucrezia Borgia című operáját, melyet ugyanabban az esztendőben mutattak be a milanói Scalában, amelyben maga az Hugo-dráma is közönség elé került.
A titkokkal és meglepetésekkel bőségesen megtűzdelt cselekmény prológusban és két felvonásban bontakozik ki. A címszereplő spanyol szoprán, Yolanda Auyanet számára az olasz nyelvű repertoár nemcsak Rossinit, Bellinit, Donizettit jelenti, de Mozartot és Verdit, Puccinit és Leoncavallót is.
A velencei nemesifjú, Gennaro szerepében pódiumra lépő román tenor, Stefan Pop, Plácido Domingo 2010-es Operalia versenyének nyertese viszont vérbeli bel canto-specialista. Mellettük a főbb szerepekben a jelentős nemzetközi sikereket arató magyar basszust, Bretz Gábort, és az olasz mezzoszopránt, Cecilia Molinarit hallhatjuk. Az est karmestere, Edita Gruberova állandó kísérője, a bel canto-repertoár specialistájaként ismert Andrij Jurkevics a Müpa visszatérő vendége.
„Az én szerepem időbeliségben a darab közepére koncentrálódik. Az elején és a végén van egy-egy villanásnyi jelenetem, de az ária, a duett és a tercett a darab közepén érkezik.
Korrepetítorral átvettük az anyagot, és meghallgattam az elérhető felvételek egy részét, hogy lássam, a nagy elődök hogyan formálták meg a szerepet – ezt egyébként mindig megteszem”
– mondta a Roadsternek Bretz Gábor azzal kapcsolatban, hogyan készült az Anger Ferenc által rendezett előadásra.
Pályafutása során találkozott már bel canto operával, úgyhogy a stílus számára ismert. A Ferrara hercegét megformáló művész elárulta, hogy próbák alkalmával a karmester és az olasz korrepetítor az olaszosságot próbálja kidomborítani, azaz arra törekszenek, hogy a szövegbeliség és a recitativók minél inkább az olasz beszédhez hasonlítsanak, valamint figyelnek rá, hol legyenek és hol ne legyenek hajlítások.
Bretz Gábornak egyébként sűrű napjai vannak mostanában, a közelmúltban például Franciaországban járt. „Szerencsére egy ideje újra közönség előtt léphetek fel. Szeptemberben Párizsban énekeltem, és amikor hazajöttem, az Operaházban is felléptem. A Liszt Ünnep keretében álltam színpadon Esztergomban is, úgyhogy mondhatni beindult és zajlik az élet, remélem, így is marad.
Mindig nagyon jó érzésekkel térek vissza a Müpába, a Wagner-napok, a Kékszakállú-produkciók, a korábbi bel cantó operák mind-mind csodás élményt jelentettek.
Az a jó, hogy minden évben több alkalommal is megtapasztalhatom az intézmény kiváló akusztikáját és atmoszféráját” – zárta a Liszt Ferenc-díjas operaénekes.
Az előadás a Müpa, a Pannon Filharmonikusok és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. koprodukciója, jegyet ide kattintva lehet vásárolni.
(Fotó: Emmer László, Miguel Barreto)
opera | interjú | donzetti | Lucrezia Borgia | bretz gábor | bel canto
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!