A Moët & Chandon egyértelműen az egyik leghíresebb luxus pezsgőmárka, amelynek történeleme közel háromszáz évre nyúlik vissza. A francia gyár évente megközelítőleg 30 millió palackot állít elő, kiterjedt rajongótáborába pedig köztudottan a legnagyobb színészek és sportolók tartoznak. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy az Imperial és Dom Pérignon gyártójának történelmében olyan híres személyiségek is megjelennek, mint Madame Pompadour, Napóleon és Lady Diana.
A Moët & Chandon három évszázada a fényűzés, a luxus jelképe, a márka pedig napjainkban olyan hírességeket állít maga mellé, mint például Roger Federer vagy Scarlett Johansson.
De így volt ez a márka megszületésének időszakában is, amikor tulajdonképpen első terméknagykövetük Madame Pompadour volt. Kezdjük az elején!
Madame Pompadour, az első pezsgőinfluenszer
A holland származású Moët család az 1400-as években költözött Franciaországba, 1445-ben pedig VII. Károly francia királytól főnemesi rangot is kaptak. A családfa igen terebélyes, igazán kiemelkedő szereplőig azonban egészen az 1700-as évek közepéig kellett várnia a famíliának. 1743-ban Claude Moet gondolt egy nagyot, és Épernay-ben, a champagne-vidék szívében megalapította a Maison Moët-t.
Abban az időszakban a habzó bor iránti kereslet hihetetlen sebességgel szelt át Franciaországon, hogy csakhamar elérje a XV. Lajos udvarát is. Az ő szerelme, Madame Pompadour különösen vonzódott a pezsgőkhöz, szenvedélyét pedig gyorsan a teljes arisztokráciára átragasztotta, így a Moët palackjai iránti kereslet fénysebességre kapcsolt. A pezsgőfanatikus, amúgy negyvenhárom éves korában elhunyt Madame Pompadour a legenda szerint egy fényűző habzóboros lakoma során úgy fogalmazott: "A pezsgő az egyetlen ital, melynek fogyasztása után egy hölgy szép marad."
A királyi udvarban hamar mindennapossá váltak a pezsgős reggelik, a Maison Moët pedig rohamos fejlődésnek indult.
A borászat apáról fiúra szállt, így elsőként Claude fia, majd unokája, Jean-Rémy vette át a stafétát, aki már egy haladóbb szellemiséggel vezette a birtokot lefektetve a moët-i identitás alapjait. Ezzel párhuzamosan pedig a márkából nemzetközi brandet épített, átütő ambíciójával és abszolút metropolita életvitelével képes volt arra, hogy elvigye az általa előállított pezsgőt a világ távolabbi pontjaira is. Ebben persze hatalmas szerepe volt egy igazán közeli barátnak, Bonaparte Napóleonnak is.
Napóleon, az Imperial pezsgők névadó szponzora
Napóleon 1782-ben ismerkedett meg Jean-Rémyvel a Brienne-le-Chateau katonai iskolában, és nyomban barátságot is kötöttek, amely nemcsak erős és kitartó volt, hanem vitathatatlanul hozzájárult ahhoz, hogy a pezsgőmárka a francia történelembe is beírja magát.
Úgy tudni, Napóleon minden katonai hadjárata előtt meglátogatta a Moët-házat, hogy a későbbi győzelmek megünneplésére betárazzon a pezsgőkből. A kudarccal végződő Waterloo előtt azonban ez valami miatt elmaradt, és ekkor hangzott el gasztrotörténelem egyik leghíresebb kijelentése: "Pezsgő! A győzelemben megérdemeljük, a vereségben szükség van rá!” Napóleon tehát nagyban hozzájárult a márka hihetetlen népszerűségéhez, nem csoda, hogy később róla nevezték el az Imperial pezsgőket, amelyet a vállalat azóta is ezen a néven gyárt.
A történelem viharai azonban nem kímélték a Masion Moët, hiszen a miután Napóleont Elba szigetére száműzték, az oroszok elfoglalták a teljes Champagne régiót, feldúlták a pincészeteket és kifosztották a Moët-t is.
Úgy tudni, a birtokon egy időre le is táboroztak az orosz katonák, és mintegy hatszázezer palacknyi pezsgőt öntöttek magukba. Más a kardjába dőlt volna, de Jean-Rémy Moët ettől sem esett kétségbe, sőt, azt gondolta, hogy majd ezek a katonák lesznek azok, akik visszatérve saját országukba, elviszik pezsgőinek hírét, hogy Oroszország-szerte az ő habzó borát fogyasszák.
Legendák születtek
1832-ben aztán Jean-Rémy fia, Victor Moët átvette a Maison Moët irányítását, és csatlakozott hozzá sógora, Pierre-Gabriel Chandon de Briailles is – így született meg a márka ma is használt elnevezése, a Moët & Chandon. Ő volt az, aki 1842-ben forgalomba hozta a vállalat első évjáratát, az 1860-as években pedig piacra dobta legkeresettebb pezsgőjüket, a Brut Imperialt.
Az évtizedek teltek-múltak, forradalmak és háborúk követték egymást, egy dolog viszont mindig stabil maradt: a Moët & Chandon népszerűsége. A vállalat újkori történelmének egyik kiemelkedő jelentőségű eseménye volt, amikor 1971-ben egyesült a Hennessy konyakkal, 1987-ben pedig a Louis Vuitton-nal, hogy megszülethessen a világ legnagyobb luxuskonszernje, az LVMH. Erzsébet királyné első számú beszállítóivá váltak,
sőt, Diana és Károly herceg esküvőjén is kis túlzással többet beszéltek a pezsgőről, mint az ifjú párról.
A vállalat azonban sohasem felejtette el azt, honnan jött, és kiknek köszönheti népszerűségét. Madame Pompadour előtt egy nagyon rózsaszín, limitált pezsgőszériával tisztelegtek 2018-ban, az Imperial pezsgők pedig a mai napig is büszkén hirdetik azt a személyt, akinek köszönhetően a pezsgőfogyasztás egybeforrt az ünnepléssel.
Ez is érdekelhet:
napóleon | Erzsébet királyné | gasztrotörténelem | Moet | Pompadour | brand
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!