Újra lehet jövője a Lanciának

Nem szűnt meg, pedig nagyon közel állt hozzá a Lancia, az 1906-ban alapított olasz autómárka, amely hamarosan új erőre kaphat a Stellantis létrejöttével.

1906-ban alapította cégét Vincenzo Lancia, és a torinói műhelyéből a következő évben került ki az első autója. A márka hamarosan a műszaki újításokról lett ismert, az első önhordó karosszériát 1922-ben a Lambda, az első ötfokozatú sebességváltót 1948-ban az Ardea vezette be.

Vincenzo Lancia egy Fiat volánjánál a Targa Florio futamán, amit a második helyen zárt 1907-ben. A pályafutását a Fiat tesztpilótájaként kezdte, 1904-ben megnyerte a Coppa Floriót, majd 1908-ban felhagyott a versenyzéssel, hogy autógyártásba fogjon
A Rómából Pisáig vezető római út, a Via Aurelia adta a nevét a Lancia ötvenes évekbeli modelljének, amelyet V6-os motorokkal gyártottak

Az ötvenes években a Formula–1-ben is szerepelt a Lancia, 1954-ben és 1955-ben indultak a D50-nel,

de a második szezon közben feladták a küzdelmet, miután a pilótájuk, Alberto Ascari halálos balesetet szenvedett a monzai pályán egy Ferrari tesztelése során.

Alberto Ascari a Lancia D50-ben az utolsó futamán, a monacói nagydíjon 1955-ben

Vincenzo Lancia halála után 1937-ben a fia, Gianni vette át a cég vezetését, és ugyan a Lancia olyan elismert modelleket gyártott, mint az Aurelia és a Flaminia,

1956-ban el kellett adniuk a családi céget, amit végül 1969-ben a Fiat-csoport vásárolt meg.

1970-ben a torinói autószalonon leplezték le a Bertone stúdiónál dolgozó Marcello Gandini mesterművét, a Zero később a Lancia Stratos alapját adta
A Ferrari-motoros Stratos 1974-től 1976-g három konstruktőri világbajnoki címet szerzett a Lanciának a raliban

A Lancia évtizedeken át meghatározó szereplője volt a rali-világbajnokságnak,

a hatvanas években a Fulvia, a hetvenes években a Stratos, a nyolcvanas-kilencvenes években a Delta összesen tizenöt világbajnoki címet szerzett a márkának, mielőtt ebből a sportágból is kiszálltak.

Giorgetto Giugiaro formatervével 1979-ben a frankfurti autószalonon mutatták be a Deltát, amely 1980-ban elnyerte az európai év autója díjat
A finn Juha Kankkunen 1991-ben rali-világbajnoki címet szerzett a Lancia Deltával Carlos Sainz és Didier Auriol előtt
A fiatal Albert monacói herceg és a Monte Carlo névre keresztelt Lancia 1983-ban

A szögletes Delta és Thema piaci sikereket is hozott a márkának, a kilencvenes évek végére eladási csúcsot döntött a Lancia.

A márka legnépszerűbb modellje egy stílusos városi kisautó, az Y lett, amelyből a kilencvenes évek végére csaknem 150 ezret adtak el egy évben.

A Thema legizgalmasabb változata az 1986-ban kijött 8.32, amelyben egy 3 literes V8-as Ferrari-motor dolgozik, a végsebessége elérte a 240 km/h-t
1985-ben az Autobianchi mutatta be, de Lanciaként ismertük meg az Y10-et, amely a márka túlélésének záloga
Az Ypsilon minden idők legsikeresebb Lanciája lett, a pályafutása csúcsán csaknem 150 ezer példányt adtak el egy évben

Az extravagáns Thesis és a vadonatúj Delta nem tudta felemelni a márkát, amelyet az újonnan létrejött Fiat Chrysler erőforrásainak kihasználásával próbáltak megmenteni.

A Chrysler 300 és a Voyager is Lancia-emblémával került piacra, de az eladások messze elmaradtak a várakozásoktól.

A lenyűgöző dizájnja ellenére nem vált be a Thesis, csak 16 ezer példányt gyártottak belőle 2002-től 2009-ig
A Delta harmadik szériája volt a Lancia utolsó igazán olasz alkotása, az elegáns kompakt modellt 2008-ban mutatták be a genfi autószalonon
A Chrysler 300 átcímkézése sem tudta elhitetni a vevőkkel, hogy a Thema igazi Lancia lenne, hiába szerelték V6-os motorokkal

„A Lanciának csak Olaszországban van vonzereje” – vallotta Sergio Marchionne, a Fiat-csoport korábbi vezére

2014-ben, amikor a Lancia szinte az összes piacról kivonult. Csak Olaszországban maradt kapható az Ypsilon, amely a mai napig a nők kedvence, évente 40 ezret adnak el belőle.

Sajnos nem vált valóra a modern Fulvia, amelyet az 1965-ös eredeti ihletett, és amelynek a prototípusát 2003-ban a frankfurti autószalonon mutatták be
Az ötlet nem rossz, hogy elegáns kabriót kínáljon a Lancia, de a modern Flavia nem volt más, mint egy álruhás Chrysler 200
Az Ypsilon legalább olyan divatos a hazájában, mint a Fiat 500, amelynek az alapjára épül, ezért többet adnak el belőle, mint Alfa Romeóból egész Európában

Mégsem kell temetnünk a neves olasz márkát, hiszen a PSA és a Fiat Chrysler összeolvadásával nemrég létrejött Stellantis új esélyt adhat a Lanciának. Carlos Tavares, a megakonszern vezetője kijelentette, hogy minden márkának van jövője a csoporton belül.

A Lanciát az Alfa Romeo és a DS mellé sorolják a prémiummárkák közé, és úgy tudni, hogy hamarosan egy kompakt crossover modellel térhet vissza a piacra, amelynek az Opel Mokka és a Peugeot 2008 adja az alapját, és ennek megfelelően tisztán elektromos hajtású változata is lesz.

A részletesebb tervek kidolgozására és bejelentésére még várnunk kell, mindenesetre Tavares kijelentése reményt adhat, hogy

a több mint egy évszázados múltra visszatekintő olasz márka hamarosan ismét a régi fényében ragyoghat a Stellantis csillagképében.

A Stratos Zero nemcsak a hetvenes évek elején számított lenyűgözőnek, hanem minden idők öt legmeghökkentőbb koncepcióautója közé is beválasztottuk. A Lancia stílusos modelljei rendszeres szereplői a Concorso d’Eleganza Villa d’Este szépségversenyének, és reméljük, hogy a Peugeot-val közösen ismét legalább olyan látványos alkotások születnek, mint az e-Legend koncepció volt.

(Képek: Lancia, Getty Images)

lancia delta | lancia ypsilon | nagy sztori | lancia thesis | lancia stratos zero | lancia

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom