Nem szűnt meg, pedig nagyon közel állt hozzá a Lancia, az 1906-ban alapított olasz autómárka, amely hamarosan új erőre kaphat a Stellantis létrejöttével.
1906-ban alapította cégét Vincenzo Lancia, és a torinói műhelyéből a következő évben került ki az első autója. A márka hamarosan a műszaki újításokról lett ismert, az első önhordó karosszériát 1922-ben a Lambda, az első ötfokozatú sebességváltót 1948-ban az Ardea vezette be.


Az ötvenes években a Formula–1-ben is szerepelt a Lancia, 1954-ben és 1955-ben indultak a D50-nel,
de a második szezon közben feladták a küzdelmet, miután a pilótájuk, Alberto Ascari halálos balesetet szenvedett a monzai pályán egy Ferrari tesztelése során.
Vincenzo Lancia halála után 1937-ben a fia, Gianni vette át a cég vezetését, és ugyan a Lancia olyan elismert modelleket gyártott, mint az Aurelia és a Flaminia,
1956-ban el kellett adniuk a családi céget, amit végül 1969-ben a Fiat-csoport vásárolt meg.


A Lancia évtizedeken át meghatározó szereplője volt a rali-világbajnokságnak,
a hatvanas években a Fulvia, a hetvenes években a Stratos, a nyolcvanas-kilencvenes években a Delta összesen tizenöt világbajnoki címet szerzett a márkának, mielőtt ebből a sportágból is kiszálltak.


A szögletes Delta és Thema piaci sikereket is hozott a márkának, a kilencvenes évek végére eladási csúcsot döntött a Lancia.
A márka legnépszerűbb modellje egy stílusos városi kisautó, az Y lett, amelyből a kilencvenes évek végére csaknem 150 ezret adtak el egy évben.



Az extravagáns Thesis és a vadonatúj Delta nem tudta felemelni a márkát, amelyet az újonnan létrejött Fiat Chrysler erőforrásainak kihasználásával próbáltak megmenteni.
A Chrysler 300 és a Voyager is Lancia-emblémával került piacra, de az eladások messze elmaradtak a várakozásoktól.



„A Lanciának csak Olaszországban van vonzereje” – vallotta Sergio Marchionne, a Fiat-csoport korábbi vezére
2014-ben, amikor a Lancia szinte az összes piacról kivonult. Csak Olaszországban maradt kapható az Ypsilon, amely a mai napig a nők kedvence, évente 40 ezret adnak el belőle.



Mégsem kell temetnünk a neves olasz márkát, hiszen a PSA és a Fiat Chrysler összeolvadásával nemrég létrejött Stellantis új esélyt adhat a Lanciának. Carlos Tavares, a megakonszern vezetője kijelentette, hogy minden márkának van jövője a csoporton belül.
A Lanciát az Alfa Romeo és a DS mellé sorolják a prémiummárkák közé, és úgy tudni, hogy hamarosan egy kompakt crossover modellel térhet vissza a piacra, amelynek az Opel Mokka és a Peugeot 2008 adja az alapját, és ennek megfelelően tisztán elektromos hajtású változata is lesz.
A részletesebb tervek kidolgozására és bejelentésére még várnunk kell, mindenesetre Tavares kijelentése reményt adhat, hogy
a több mint egy évszázados múltra visszatekintő olasz márka hamarosan ismét a régi fényében ragyoghat a Stellantis csillagképében.
A Stratos Zero nemcsak a hetvenes évek elején számított lenyűgözőnek, hanem minden idők öt legmeghökkentőbb koncepcióautója közé is beválasztottuk. A Lancia stílusos modelljei rendszeres szereplői a Concorso d’Eleganza Villa d’Este szépségversenyének, és reméljük, hogy a Peugeot-val közösen ismét legalább olyan látványos alkotások születnek, mint az e-Legend koncepció volt.
(Képek: Lancia, Getty Images)
lancia delta | lancia ypsilon | nagy sztori | lancia thesis | lancia stratos zero | lancia
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!