A néhány éves autó veszít az értékéből, a több évtizedes ára viszont nőhet – jó esetben. Hogy mi a jó eset, arra viszont nincs biztos recept.
Az emberek, pontosabban az újautó-vásárló emberek életének legdrágább útja, amíg a null kilométeres kocsijukkal a szalonból hazagurulnak. A vételár és az elég sok részből álló fenntartási költség mellett ugyanis még egy jelentős tétel sújtja az autótulajdonosokat: az értékvesztés. Az első percben kezdődik, és évtizedekig tart, mértéke lehet valamivel kisebb vagy nagyobb, de általában a tízmilliókból milliók, a milliókból százezrek lesznek, még úgy is, hogy közben folyamatosan költeni kell az autókra.
Ez általános szabály – de vannak kivételek. Egy néhány példányban gyártott szupersportkocsi értéke rögtön eladás után magasabb lehet, mint amennyiért a szerencsés és gazdag tulajdonosa megvásárolta, de aki ráérez arra, a veterán vagy youngtimer korú autók közül melyik iránt nő az érdeklődés a következő években, bőven a több százmillió forintos kategória alatt is kereshet az értéknövekedésen.

Európa legnagyobb veteránautós és -motoros újságja, a német Oldtimer Markt időről időre kiadja árkatalógusát, amelyben nemcsak a klasszikus járművek árai szerepelnek a mértékadó Classic Data adatai alapján, hanem az utóbbi néhány év értékváltozását is feltüntetik. Akár egy típuson belül is egészen eltérő mértékben, vagy akár irányban változhattak az árak, legtöbbször a nagyobb motorral szerelt, ritkább verziók drágultak, akár többszörösükre is. Kivéve, amikor nem.
Minden idők egyik legszebb BMW-je egyben minden idők egyik legszebb autója is, ám a maga idejében, az ötvenes években túl drágának találták a V8-as roadstert, ezért összesen csak 252 darab készült az 507-esből. Ma egy 2-es állapotú (nem teljesen újszerű, de nagyon megkímélt, tökéletesen üzemképes, szép – a továbbiakban minden ár erre a szinte vonatkozik) példány is közel 600 millió forintot ér – másfélszer többet, mint 2012-ben.
Hozzá képest olcsó a sorhatos legenda, az 1978-81 között gyártott BMW M1 (kb. 160 millió forint), az árváltozás viszont öt év alatt 334% volt. Felfelé.
Annyi, ma már vágyott Fiat készült a háború óta a kultautóvá vált 500-astól a 124 Abarth Rally Stradaléig, hogy nehéz elhinni, a legnagyobb értéknövekedést a nyolcvanas évek minimálautója, a Panda produkálta. A típus drágának számító tagja, a legkevésbé dráguló 4x4-es is 142%-kal drágább most, mint 2012-ben, az elsőszériás, 34 lóerős mini ára viszont 350%-kal emelkedett, közel 900 ezer forintot is ér egy szép darab.
Jó hírünk van a Countach-tulajdonos olvasóink számára: az autósvilágot a hetvenes években megdöbbentő, és azóta is döbbenetben tartó szupersportkocsi első generációja a legdrágább (275 millió forint), értéke viszont ennek emelkedett a legkevésbé, 177%-kal. Aki sokszorozni akarta a pénzét, annak az 1978-82 között gyártott 400 S-t kellett választania: bár még mindig csak 150 millió forintot ér, ez 367%-kal több, mint 2012-ben.
A nevében is a népautókat hirdető Volkswagennek is voltak sportos, vonzó modelljei, az árrobbanáshoz mégsem a különböző GTi-ket vagy VR6-osokat kell figyelni. Meglepő módon a nyolcvanas évek kettes Golfjának kiemelkedően dráguló változata az 1983-as évjáratú dízel, amely most 900 ezer forint, az árnövekedés viszont 275% volt.
Nem kevésbé érdekes, hogy a Passat B2, vagyis a második generáció ára minimum duplázódott, de az összkerékmeghajtású kombi, a Variant Syncro GT értéke 370%-kal, 2,6 millió forintra nőtt.
Ha alaptételként fogadjuk el, hogy a különleges, magas motorizáltságú kocsik értéke nő – bár eddig is láttuk, hogy ez nem feltétlenül igaz –, akkor a szocialista blokk legfelsőbb elvtársait szolgáló ZiL lenne az atombiztos befektetés. Hát, nem az: mindegyik típusának ára csökkent, az ötvenes évek végétől kapható 111-esé 28%-kal, 20 millió forintra csökkent.

Pedig lehetett kaszálni a szocialista típusokon, csak nem a párttitkár-limuzinok, hanem a legszebb NDK autók között kell keresni. A púposnak nevezett Wartburgok valamennyi karosszériaváltozata különlegesen formás, de a KGST-blokk SL-Mercedese, a mindössze 469 darabban gyártott 313/1 jelű keménytetős roadstere az igazi kincs. Értéke 567%-kal nőtt, jelenleg 17,5 millió forint, a kevésbé díszes kabrió még épp tízmillió forint alatti, értéknövekedésben viszont abszolút rekorder:
2012 óta 954%-kal drágult.
(Forrás: Oldtimer Markt Preise 2018)
oldtimer | veterán autó | bmw m1 | volkswagen passat | zil | wartburg
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!