Nem mi mondjuk, hanem a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója, Guller Zoltán.
Közismert tény, hogy a koronavírus-járvány által gerjesztett gazdasági válság egyik legnagyobb vesztese a turisztikai ágazat. Ahelyett, hogy részleteiben sorolnánk fel, mi vezetett ehhez, elég annyit mondanunk, hogy a világ két hónapra – bizonyos helyeken többre – is megállt, és vannak még helyek ahol ez a mozdulatlanság jelen pillanatban is tart. Magyarországon és a szomszédos országokban szerencsére nem harapódzott el a Covid–19 olyan mértékben, mint például Kínában vagy Nyugat-Európában, de az utazási kedvnek nyilvánvalóan nem tett jót. A turizmust több dolog is akadályozhatja, kezdve az egyes országok intézkedéseitől egészen addig, hogy egy-egy család mennyire tartja kockázatosnak azt, hogy elinduljon ezen a nyáron, amikor tudjuk,
a nyitások ugyan zajlanak, de a járványnak még nincs vége.
Hogy mi is történik pontosan az ágazatban, arról Guller Zoltánnal, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezetőjével beszélgettünk. Szóba került, hogy mennyien szeretnének utazni a nyáron, hogy miért a kézfertőtlenítő az új sószóró, és az is kiderült, hogy már vannak külföldi turisták, akik szállásokat foglaltak maguknak Budapesten.
– Munkájuk fontos része, hogy folyamatosan monitorozzák, milyen a magyarok utazási kedve. Mik a legfrissebb adatok?
– A Magyar Turisztikai Ügynökség a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központon (NTAK) keresztül online látja 1100 szálloda, 1720 panzió, és közel 29 ezer magánszálláshely adatait, amelyekből látszik, hogy a legtöbb foglalás a belföldi vendégektől érkezik, de a külföldi foglalások aránya is egyre magasabb.
Május negyedike óta a foglalások számában folyamatos a növekedés, miközben a lemondások száma csökken. A korlátozás feloldásával és az enyhítő intézkedések bevezetésével közel megduplázódott a vendégéjszakák száma a vidéki szálláshelyeken. Május közepéig a magyarországi szállodákban a külföldi vendégek részéről – március 25. óta abszolút értékben – 76,6%-kal nőtt a foglalások száma a három nyári hónapra összesítve –
legnagyobb arányban Németországból, Egyesült Királyságból és Ausztriából.
A belföldi foglalások aránya pedig 124,8%-kal lett több az ötven nappal ezelőtti értékhez képest. Érdekesség, hogy a határzár ellenére is folyamatosak a foglalások Budapestre.
– Május elején megjelent az MTÜ Covid-kézikönyve. Mi szerepel ebben? Céljuk az, hogy betartassák ezeket az előírásokat, és ha igen, hogyan fogják betartatni őket?
– A szolgáltatókat támogatva, az Ügynökség az egészségügyi szervezetek javaslatait figyelembe véve elkészített egy Covid–19-kézikönyvet, amelyben ajánlásokat fogalmazunk meg valamennyi turisztikai vállalkozó számára. Úgy gondolom, hogy a kialakult helyzetben a szálláshelyeken, vendéglátóipari egységekben ugyanolyan magától értetődő eszköz lesz a kézfertőtlenítő, mint a sószóró. Olyan környezet kialakítására lesz szükség, ami a társadalmi távolságtartást és a higiénés szempontokat garantálva, minden vendég biztonságérzetét szolgálja. A biztonság, a védelem idén minden más vendégelvárást felülír, ez lesz a legfontosabb.
– Népszerű turistacélpontokról – Spanyolország, Anglia, Franciaország – olyan hírek érkeznek, hogy az országba érkezők számára kötelező a kéthetes karantén. Könnyen lehet, hogy a nyár közepére kedvezőbb lesz a helyzet, de nagyon valószínű, hogy a magyar turisták döntő része nem akar majd külföldre menni. Ez pedig nagy lehetőség a belföldi turizmus számára. Ön is hasonlóképpen gondolja, vagy az MTÜ a saját tudása birtokában ezt másképpen látja?
– A jövőben már nem az élménykeresés lesz az utazási döntés meghozatala során a legfontosabb szempont, hanem a biztonság – egészségi és anyagi értelemben egyaránt. A legtöbb országban a járványhelyzet miatt inkább belföldön utaznak majd az emberek, nincs ez másképp Magyarországon sem, ezt érzi a többség biztonságosabbnak. Minden ország kampányokat indít ennek érdekében, ahogy az MTÜ is megkezdi júniusban a belföldi forgalomélénkítő aktivitásait, amelyben a szálláshelyek, vendéglátóegységek, fürdők, illetve egyéb turisztikai szolgáltatók és attrakciók aktív közreműködésére is számítunk. Folyamatosan vizsgáljuk az utazási hajlandóságot, hetente készítünk felméréseket, hogy lássuk, mik a vendégigények.
A felméréseinkből azt látjuk, hogy a magyarok több mint fele (55%) tervez ebben az évben belföldi utazást, külföldit pedig a megkérdezettek 24%-a.
Legtöbben többnapos belföldi útra mennének, és az aktív szabadidős tevékenységek, valamint fürdőszolgáltatások a legnépszerűbbek. Az is megfigyelhető, hogy a belföldi utat tervezők több mint fele új úti célt fedezne fel következő utazása során, és a válaszadók többsége a jövőben kerülné a szervezett utakat, figyelembe fogja venni utazása megtervezésekor, mely országot, milyen mértékben érintett a járvány.
– Evezzünk személyesebb vizekre. Nyilván senki sem volt felkészülve arra, ami történt. Hogyan élte meg a járvány első napjait, heteit, ahogyan minden ország bezárta a kapuit, és az élettel együtt a turizmus is leállt?
– Az ágazat hatvan nap alatt teljes mélypontra került, több tízezer vállalkozás és 400 ezer ember munkája került veszélybe. A Magyar Turisztikai Ügynökség a járvány megjelenése óta egyeztetett a megoldási lehetőségekről a szakmai szervezetekkel, és egy tanácsadócéggel közösen készítettük el a javaslatot, amely a szükséges és elégséges intézkedéseket tartalmazza a vállalkozások életben tartásához. Magyarország kormánya az elsők között jelentette be a turizmus-vendéglátást segítő akciótervet, ennél gyorsabban nem lehetett volna lépni, és nem is tettek ilyen mértékű intézkedéseket az ágazatban sehol Európában. Mindezeket nemcsak mi látjuk így, hiszen a napokban levélben gratulált a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) főtitkára Orbán Viktor miniszterelnöknek az idegenforgalmi ágazat válságának kezeléséhez.
– Megvan már, hogy mi lesz az első célpont, ahová elutazik pihenni, ha némiképpen normalizálódik a helyzet?
– Az MTÜ vezérigazgatójaként konkrét szállást nem mondhatok, hiszen ilyen reklámot nem adhatok egyetlen szálláshelynek sem. De annyit elárulok, hogy a családommal biztosan el fogunk menni a Balatonhoz pihenni, és már nagyon várjuk.
covid 19 kézikönyv | magyar turisztikai ügynökség | balaton | magyarország | guller zoltán | turizmus
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!