Robogóval és városi buborékautóval indult az Iso története, de a legizgalmasabb autója a Ferrari korábbi tervezője által megálmodott sportkocsi volt. A márkát nemrég a Zagato támasztotta fel, a GTZ első példánya eladó.
Az olasz sportautókat gyártó márkák közül természetesen a Ferrari, a Maserati és a Lamborghini a legismertebb, pedig ígéretesen indult az Iso Rivolta története is, de a diadalmenete csak a hetvenes évekig tartott. A márkát többször is megpróbálták feléleszteni, a legutóbb néhány éve a Zagato stúdió lehelt bele új életet, ennek első kézzelfogható eredménye az Iso Rivolta GTZ.
Az Iso Rivolta története a harmincas évek végén kezdődött, amikor az Isothermos nevű, hűtőgépeket és fűtőberendezéseket gyártó céget 1939-ben megvásárolta Renzo Rivolta mérnök. A második világháború után robogók és motorkerékpárok gyártására álltak át, amire akkoriban óriási kereslet volt,
az igazi sikert azonban egy városi buborékautó, az Isetta hozta meg a cégnek.
Rivolta terve az volt, hogy a motorkerékpároknál kényelmesebb, de az apró Fiat Topolinónál is elérhetőbb miniautót készít.
Hiába lett zseniális az Isetta, ha az olaszoknak nem kellett,
ezért Rivolta eladta a licencét más piacokra. Francia és brazil gyárakban is készítették, de a legtöbben a BMW-változatot ismerjük, aminek a német autómárka feltámadásában is nagy szerepe volt.
A bevételből Rivolta egy szűkebb piacot, az elegáns túrakocsikét vette célba,
és 1962-ben mutatta be a Bertone stúdiónál dolgozó Giorgetto Giugiaro tervei alapján készült sportkupét, az Iso Rivolta IR 300-ast. Nevében a szám a teljesítményét jelölte, a Chevrolet Corvette-ből származó V8-as motorjával az újdonság a legerősebb túrakocsikkal is felvette a versenyt.

A ’63-as torinói autószalonon leplezték le az Iso A3-ast, amelyből közúti és versenyváltozat is készült, az utóbbival 1964-ben és ’65-ben a 24 órás Le Mans-i futamon arattak sikereket.
A műszaki tartalomért a Ferraritól érkező Giotto Bizzarrini felelt,
akinek a maranellói márka legendáját, a 250 GTO-t köszönhetjük, az Iso tulajdonképpen annak a továbbgondolásával született.
Az amerikai motorral szerelt olasz sportautókat rövidesen az Egyesült Államokban is forgalmazni kezdték,
és az Iso több új modellt mutatott be, mint az 5,4 literes, majd 7 literes V8-assal hajtott Iso Grifo, a négyajtós luxusautó Iso Fidia, valamint a 2+2 üléses Iso Lele, amelynek a szögletes formáját az akkor a Bertone stúdiónál dolgozó Marcello Gandini vetette papírra.



A hetvenes évek elejére egyre nehezebb pénzügyi helyzetbe került az Iso,
a General Motors például előre kérte a beépítendő motorok árát, ezért a Fordra váltottak, de ez sem segített azon, hogy a Ferrari, a Maserati és a Lamborghini egyre erősebb konkurenciát jelentett. Meg az sem, hogy 1973-ban a Formula–1-ben is indítottak csapatot a fiatal Frank Williams vezetésével.
Az Iso autógyártása 1974 végén szűnt meg, és bár többször megpróbálták feltámasztani a márkát, a kilencvenes években két tanulmányautót is bemutattak, a legtöbb sikerrel mégis a legújabb kísérlet kecsegtet.
2017-ben a Zagato stúdióhoz került az Iso Rivolta,
és előbb a Gran Turismo számítógépes játékhoz készítettek egy virtuális autót, majd egy valódi sportkocsit is megalkottak.
Az eredeti recept szerint az Iso Rivolta GTZ-ben is amerikai szív dobog,
hiszen egy Chevrolet Corvette átépítésével készül a sportautó. A 6,2 literes, 660 lóerős V8-as motorja és a nyolcfokozatú automata sebességváltója változatlan maradt, de a karosszériát teljesen újratervezték, a retró stílusú idomok szénszálas anyagból készültek, még a fényszórók és az ablakok is egyediek.
A Zagato milánói manufaktúrájában összesen 2500 órát vesz igénybe egy GTZ megépítése, ezért a tizenkilenc példányra tervezett limitált szériából csak nemrég készültek el az elsővel. A hagyományosan vörösre fényezett sportautó az Egyesült Államokba került, és 1,35 millió dollárért, azaz több mint 400 millió forintnak megfelelő összegért árulják.
A legendás névvel a jövő klasszikusa lehet belőle!
Mikroautók, nagy álmok
Nem az Isetta volt az ötvenes évek egyetlen buborékautója: a repülőgépgyártó Messerschmidt terméke volt a Kabinenroller, de a motorkerékpárokat készítő Zündapp és az ikonikus robogójáról ismert Vespa is elkészítette a saját elképzelését.
iso rivolta | sportautó | iso | olasz autó | márkatörténet
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!