Kétségtelen és ezerszer ismertetett tény, hogy a koronavírus-járvány katasztrofális hatást gyakorolt az idegenforgalomra. A szektor iszonyatos veszteséget produkált, emberek millióinak megélhetése került veszélybe. Bár a repülés iránti bizalom még mindig nem állt helyre, az utazás jelenlegi helyzetéről nem mindenki vélekedik negatívan.
"A repülésben mindig előfordulnak válságidőszakok" – mondja Dr. Karsten Benz, a Frankfurti Egyetem repülésirányítási professzora, az Austrian Airlines volt kereskedelmi vezérigazgatója. Ez úgymond normális. Gondoljunk csak az utóbbi évekre: ott volt például a 2001. szeptember 11-i terrortámadás, a SARS-vírus, a pénzügyi világválság vagy az izlandi Eyjafjallajökull vulkán kitörése. Két jó évet általában két rossz követ, tehát folyamatosan képezni kell az embereket. Minden válság után helyreállnak viszont a dolgok, tehát most arra kell felkészülnünk, mi lesz majd, ha ismét fellendül a repülés iránti kereslet.
No, de milyen lesz majd az élet a repülőtereken, ha a légi közlekedés nagyjából visszaáll a normálisra?
Ennek jártunk utána szakértők segítségével.
Jóléti központok
"A repülőterek manapság egy kisvárosnak felelnek meg – mondja Ty Osbaugh építész.
– A jövőben olyan funkciókat látnak majd el, amelyeket egy város tud; az orvosi létesítmények, a rehabilitációs és wellnessközpontok, és az edzőtermek az alapvető szolgáltatások közé fognak tartozni.
Okosabb, nem nagyobb
Pat Askew, a világ egyik vezető repülőtér-tervezője szerint a repülőterek olyan technológiákat használnak majd a tömeg menedzselésére, a levegő minőségének, illetve bizonyos részek (kapaszkodók, mosdók, ülőalkalmatosságok stb.) tisztaságának monitorozására, mint a mesterséges intelligencia (AI) és a biometrikus eszközök.
"Nagyobb terminálok tervezése gazdaságilag már kevésbé fenntartható. Kiemelten fontosak a tisztításhoz és a fertőtlenítéshez köthető rugalmas technológiai megoldások, illetve olyan opciók, amelyek segítik az utasok hatékonyabb mozgását. A kórházak például inspirációt jelenthetnek" – mondja Askew.
Bár a repülőterek tele vannak hatalmas épületekkel, biztonsági okokból nincsenek teljesen kihasználva. Éppen ezért a rendelkezésre álló helyek kihasználásának maximalizálásához nincs szükség komolyabb változtatásokra.
Friss(ebb) levegő
Ty Osbaugh szerint itt a remek alkalom arra, hogy átgondoljuk hosszú távú vágyainkat, hogy miként szeretnénk utazni a jövőben.
"Eddig a terminálokat az utasok igényei szerinti hatalmas zárt terek határozták meg" – mondja Osbaugh. Ez hamarosan változhat, és a kiegyensúlyozottságra törekvés részeként a kihasználatlan területekből szép, nyitott terű belső kerteket alakíthatnak ki, ahol némi nyugalomra lehet találni.
Érintésmentesség
Az applikációk bevezetése az egyik módja annak, hogy a repülőterek alkalmazkodjanak a Covid–19 utáni világhoz. Rengeteg helyen használnak már különféle appokat, legyen szó becsekkolásról, személyazonosításról, csomagellenőrzésről, vásárlásról, parkolásról, vagy testhőmérséklet-mérésről.
Az érintésmentes utazás elterjedésével pedig arra számítanak a szakértők, hogy nagyobb igény lesz majd a személyes concierge-szolgáltatásokra.
Egy hely a bolyongásra
"A világjárvány után az Egyesült Államok repülőterei már biztosan nem osztják fel a terminálokat biztonságos és nem biztonságos részekre - mondja Osbaugh. – Azáltal, hogy a technológiai megoldások lehetővé teszik a biometrikus adatok és egyéb fontos információk gyors csekkolását, a biztonsági ellenőrzést már nem a terminál közepén ejtik meg, hanem mindjárt a bejáratnál."
Az utasok még indulás előtt, otthon becsekkolnak a járatukra, majd miután kiértek a reptérre, rögtön átesnek a vizsgálatokon. Ez egy egybefüggő teret teremtene az emberek számára, akik saját belátásuk szerint várakozhatnának vagy sétálhatnának. Ugyanakkora méretű repülőtéren ugyanolyan mennyiségű utassal pedig jelentősen több hely lenne a mozgásra.
Eközben Sanghajban bezárt repülőtérből lett a város egyik legizgalmasabb helye, Szingapúrban a Jewel Changi Airport pedig egy egészen elképesztő látnivalóval, a világ legnagyobb beltéri vízesésével tágítja ki a pupillákat.
(Forrás: Independent, fotók: Highsnobiety, Unsplash)
nagy sztori | repülőtér | jövő | világ | utazás | járvány
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!