Kiderült, hogyan manipulálnak minket teljesen észrevétlenül a légitársaságok

És az is, hogy mit tehetünk ellene. 

A légitársaságok honlapjainak többsége észrevétlen módszerekkel torzítja a fogyasztók döntéseit a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorselemzése szerint, akik egyelőre javaslatokkal segítik a kifogásolható gyakorlatok felszámolását, illetve a trükkök elkerülését. Ha azonban ezek nem hoznak előrelépést, később akár versenyfelügyeleti eljárást is indíthatnak.

Az elemzés szerint jellemző probléma az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás - például már csak két jegy elérhető ezen az áron -, amelyhez gyakran érzékmanipuláció párosul: vagyis egyes ajánlatokat feltűnő színekkel emelnek ki, míg az olcsóbb, egyszerűbb megoldások nehezebben észrevehetők.

Jellemzőek továbbá a félreérthető szövegezések, a legtöbb esetben pedig megfigyelhető az információkkal való elhalmozás, amely összezavarhatja a fogyasztókat. Ezek - különösen a diszkont légitársaságok weboldalain - számos esetben kiegészülnek fontos információk és választási lehetőségek elrejtésével, kiváltképp az ülőhelyválasztás során.

Ezek az úgynevezett "sötét mintázatok" eseti jelleggel felbukkantak a hazai jegyár-összehasonlító oldalakon is. A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára.

A hivatal az érintett vállalkozásoknak azt javasolja: kerüljék a fogyasztók döntését sürgető kereskedelmi gyakorlatokat, egyformán érzékelhetően és egyértelmű megfogalmazással jelenítsék meg az egyes választási lehetőségeket. És mi hogyan tehetünk a manipulálás ellen? A tanács: igyekezzünk ellenállni az impulzusvásárlásnak és ne hagyjuk, hogy sürgessék a döntésünket, valamint mindig szánjunk elég időt az ajánlatok összevetésére!

(Fotók: Unsplash)

légitársaság | repülés | gvh | repülőjegy | manipuláció

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom