Míg az oroszok azt akarták elérni, hogy maradhassanak náluk a repülők, Ukrajna épp ellenkezőleg, szerette volna minél előbb a határokon kívül tudni a flottáját.
Sajnos nem minden gépet sikerült időben kimenekíteni, az egyetlen Antonov An-225-ös gép például még a háború elején, a hosztomeli nemzetközi teherforgalmi repülőtér ostromában megrongálódott.
Az Antonov Airlines a Mriyát egy An-26-os és egy An-74T repülő társaságában már korábban Lipcsébe akarta evakuálni, ami a társaság második otthona, ez azonban nem sikerült. A cég flottájának a nagy részét azonban, egészen pontosan öt An-124-est sikerült gyorsan biztonságba helyezni külföldön.
Az ukrán kereskedelmi repülők jelentős része is külföldön talált menedéket még a háború kitörése előtt,
miután sem ők, sem a biztosítók és a bérbeadók nem akartak kockáztatni. Ukrajna egyébként nem olyan régen írta alá a Nyitott Égbolt megállapodást az Unióval, mely nemcsak azt tette lehetővé, hogy például a Wizz Air és a Ryanair új bázisokkal és útvonalakkal terjeszkedjen, hanem azt is, hogy a fiatal ukrán légitársaságok is fejlődhessenek, mint a SkyUp és a Bees Airlines. Emellett egy újabb állami támogatású légicég, az Ukrán Nemzeti Légitársaság létrehozását is tervezték, mely felvehetné a versenyt az Ukrán Nemzetközi Légitársasággal.
A kereskedelmi flotta hollétéről érthető okokból korlátozottak az információk, mégis sok a nyilvánosan elérhető forrás az iparági adatbázisoktól kezdve a repüléskövető alkalmazásokon át a repülőfigyelők posztjaiig, amelyek bepillantást nyújtanak az ukrán flotta jelenlegi állapotába.
Hol vannak most?
Az Ukrán Nemzetközi Légitársaságnak a huszonhét repülőgépéből legalább tizenhármat sikerült külföldre küldenie. Április végén összesen kilenc gép, Boeing 737-esek illetve Embraerek állomásoztak a spanyolországi Castellón repülőtéren, két másik Boeing 737-es a belgrádi Nikola Tesla repülőtéren, egy másik pedig a dél-franciaországi Tarbes Lourdes Pyrénées repülőtéren található, míg egy Boeing 737-900ER-t bérbe vett az airBaltic.
A fapados SkyUp tizenöt Boeing 737-eséből egy kivételével mind külföldre repült még a légtér lezárása előtt, és a jászvásári, a várnai, a szófiai, az egyiptomi Sharm El Sheikh valamint a belgrádi Nikola Tesla repülőtér tűnt fel, míg négy repülőgépet a tallinni repülőtéren tartottak karban.
Egy gépe viszont a kijevi Boriszpil nemzetközi repülőtéren rekedt. A légitársaság fő fókusza jelenleg az, hogy a menekülteket az ukrán határhoz közeli repülőterekről Európa és Izrael távolabbi pontjaira repítse, illetve humanitárius segélyt szállítson.
A Bees Airline-nak négy B737-800-ast sikerült kimenekíteni az országból, melyek a bérbeadók kérésére a franciaországi Montpellier-ben parkolnak.
Akik ott rekedtek
Nem minden gépet sikerült azonban kimenekíteni, például
a Wizz Air négy repülőgépe, mely Kijevben és Lvivben rekedt,
a The Points Guy információi szerint április végén még mindig ott tartózkodott. Mint a Wizz Air képviselője elmondta a magazinnak, továbbra is vizsgálják a gépek mielőbbi kireptetésének lehetőségeit, ez idő alatt a járműveket biztonsági kamerák és műholdfelvételek segítségével figyelik, és mérnökök ellenőrzik rendszeresen.
Az ukrán Windrose Airlines charter légitársaságnak csak egy járatát sikerült kalandos módon Lengyelországba szöktetnie a transzponderek kikapcsolásával, a gép azóta Szófiában található. Az Azur Air török tulajdonú charter légitársaság tizenegy repülőjéből nyolc rekedt Ukrajnában.
A háború miatt drasztikusan megváltoztak a légi útvonalak, de nemcsak ez lehet hatással a nyaralási tervekre az idén.
(Forrás: The Points Guy, képek: Unsplash, Wikimedia Commons)
ukrán | reptér | repülőgépek | háború | helyzet | sors
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!