Megnéztük minden idők legdrágább sorozatának első két részét és kijelenthetjük: nem a Puerto Rico-i tündék és ghánai törpnők miatt aludtunk be rajta kétszer. Spoilermentes csalódás-kritika Tolkien borzasztóan kezelt örökségéről.
A Gyűrűk ura: A hatalom gyűrűi-t már az első beharangozók óta fűtött viták övezik: az első előzetesekben felbukkanó, sötét bőrű tündék és törpasszonyok sokaknál azonnal kiverték a biztosítékot, és nem csak a feketeöves Tolkien-fanoknál, hanem azoknál is, akiknek már finoman szólva is tele a cipőjük a mostani woke-éra kötelező kvótacastingjaival.
Én is hasonló (ellen)érzésekkel kezdtem bele A hatalom gyűrűi-be. Arra számítottam, hogy leginkább azon fog elhasalni ez az egészen irdatlan összegekből finanszírozott (minden epizódja drágább, mint egy teljes Gyűrűk ura-film) sorozat, hogy a Tolkien által teremtett univerzumból abszolút ki fognak lógni a 21. századi érzékenyítés miatt beleerőltetett, színes bőrű kvótakarakterek, és a PC-kötelezvény miatt az egész úgy megsemmisül, ahogy annyira sok újra feldolgozott és zsírkrétával átszínezett legendás alkotással megtörtént már az elmúlt években.
De az a helyzet, hogy nem ebbe hal bele, hanem a teljes jellegtelenségbe.
A hatalom gyűrűinek első két része egy az egyben olyan mint egy számítógépes játék borzasztóan szépen megcsinált előzetese: vizuálisan rettentő alapos, ezen felül viszont bántóan semmilyen és lélektelen.
Egyszerűen semmi sem ül a sorozatban: a monumentálisnak szánt jelenetek nulla érzést váltanak ki, a színészek egész egyszerűen nem működnek (legyen az fehér vagy sem, nő vagy férfi, egyetlen szereplő sincs, aki teljesítményével legalább egy kicsit is a vállán vinné a sorozatot), a párbeszédek és karakterek kidolgozatlanok és jellegtelenek, a történet nem vezet sehová, a zenékben nem tudják eltalálni, mikor kéne drámaira felhúzni vagy kellemesen leengedni – egész egyszerűen nincs olyan pontja az első két résznek, ami működne, azon felül, hogy a vizuálban szagolni lehet a beleöntött pénzt. Pénzzel azonban nem lehet kitömni az elképesztően pocsék rendezés, írás és zéró dramaturgia által megásott, tátongó szakadékot.
Elgondolkodtató, hogy vajon mi is okozza ezt a jellegtelenség- és lélektelenség-érzést. Egyrészt talán a woke. Igen, korábban azt írtam, hogy nem a woke-ba és a kvótába hal bele, és ezt így is gondolom, de valószínűleg hátul mégiscsak ott settenkedik az a hozzáállás, ami a woke-ot és a PC-t jellemzi: mivel az “olyan filmet kell csinálni, amiben nem bántunk meg senkit semmivel” rémisztően könnyen tud átcsúszni abba a bátortalanságba és hígságba, ahol már semmit nem mernek csinálni a készítők és nem is tudják, hogyan bánjanak az általuk mozgatott karakterekkel jól – mivel nem jól és kreatívan akarnak bánni velük, hanem PC-n.
Ennélfogva a PC és a woke egyfajta elképzelt közkívánattá válik, amire igazából elképesztően nincs igény és nem is létezik ez a fajta közkívánat, inkább csak egy fiktív ideológiai nyomás ez, ami úgy, ahogy van megfojt és tönkretesz minden kreativitást és alkotói szabadságot.
Mert nem az a szabadság, hogy egy tündét játszhat egy Puerto Rico-i színész vagy egy törpasszonyt egy ghánai felmenőkkel rendelkező színésznő, mert Tolkien egyszer sem írta le betű szerint, hogy ne lehetne odaképzelni, ezért képzeljük most oda.
A kreatív szabadság az lehetne, ha egy akkora gigantikus univerzumban, mint Tolkiené, az alkotók megtalálnák azokat a különleges karaktereket és lebilincselő történeteket, amelyek ma is mágikus utazásra hívnak egy fantasztikus világba, az azonosulást pedig nem a bőrszín és a gender, hanem a kidolgozott történetek, karakterek, párbeszédek és filmes felépítmény adná.
Már most látszik, mennyire el szeretné tussolni az Amazon a sorozat nagyon is érő kudarcát azzal, hogy különböző filmkritikai fórumokon (lásd IMDB, Rottentomatoes és társai) konkrétan eltűntetik a közönségkritikai negatív szavazatokat és ellenvéleményeket, és a megvásárolt pozitív kritikákat tolják a kirakatba. Viszont ez a lufi az internet korában tarthatatlan és nagyon hamar ki is fog pukkadni, ezzel a gigakudarccal pedig lehet, hogy le is zárul a pár éve tartó get woke, go broke-korszak, azaz a tendencia, hogy ne csináljunk csak a woke-ság miatt valamit, mert ezek közül szinte egytől-egyig az összes alkotás brutálisan veszteséges.
Kíváncsiak vagyunk, hogy A hatalom gyűrűi hogyan folytatódik: vajon az első két rész csak egy finoman szólva is lélektelen, semmilyen és gyatra bevezetője volt valami gigászinak és jónak, de sajnos kevés esélyt látunk rá. Ami viszont biztos, hogy a sorozatgyártás történetének eddigi legdrágább produkciója egyértelműen meg fogja kérdőjelezni, mitől szerethető, minőségi és kultikussá váló egy alkotás – és mitől süllyed a feledés homályába még akkor is, ha egy kisebb ország éves GDP-jét költik rá.
a hatalom gyűrűi | Amazon | kritika | woke | sorozat
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!