Sok más márkához hasonlóan a sportautógyártók is fokozatosan az elektromos hajtásra állnak át, de előtte még olyan lélegzetelállító modellekkel kápráztatnak el, amelyek a legtöbbet hozzák ki a nagyszerű benzinmotorokból. Mutatunk három nyitott tetős újdonságot.
Nem kerülhetik el az elektromos hajtásra való átállást a legdrágább szupersportautók gyártói sem, ezért a stratégiájukban már kitűzték, hogy mikor váltanak emissziómentes motorokra. Az Aston Martinnak például 2025-ben jelenik meg az első elektromos autója, és a következő évtől már minden modelljükben dolgozik majd valamilyen elektromos hajtás, 2030-tól pedig néhány limitált példányszámú különlegeséget leszámítva teljesen eltűnnek a hagyományos belsőégésű motorok a kínálatukból. A rajongók bizonyára nagyon fogják bánni, de addig is megmutatják, mit lehet kihozni a benzinmotorokból.
Aston Martin V12 Vantage Roadster
A Vantage az Aston Martin belépőmodellje, és az előző generációja magától értetődően készült a fenséges V12-es motorral. A jelenlegi széria egészen mostanáig csak az AMG-től származó 4 literes biturbó V8-assal volt kapható, de az Aston Martinnál nem feledkeztek meg azokról sem, akik mindenképpen tizenkét henger zenéjét szeretnék hallgatni.
Idén tavasszal jelent meg a Vantage kupé V12-es változata, benne a DB11-ből és DSB Superleggerából ismerős
5,2 literes V12-essel, amivel 510-ről 700 lóerőre nőtt a teljesítménye,
a maximum nyomatéka 753 Nm. A Vantage egy kicsivel gyorsabb is lett, 3,8 helyett 3,5 másodperc alatt gyorsul százra, és 306 helyett 320 km/órás végsebességre képes.
Az Aston Martin most roadster változatban is leleplezte a V12-es Vantage-t,
amely a kupéhoz hasonlóan szélesebb karosszériát és szénszálas anyagból készült elemeket kapott. A kerekeket karbonkerámia fékrendszer lassítja, és a nagyobb teljesítményhez igazították a nyolcfokozatú automatát, a kormányzást és a lengéscsillapítást is.
A V12-es változatot első ránézésre is meg lehet különböztetni a V8-as Vantage-től, hiszen vízszintes rácsok kerültek a hűtőmaszkjára, a kipufogókat középre rendezték, és felárért méretes légterelő szárny is elérhető. Az Aston Martin tényleg búcsúszériának szánja a 12 hengeres roadstert, ugyanis csak 249 példányt gyártanak belőle, és már mind elkelt előre.
Bugatti W16 Mistral
A Chiron a pályafutása végére ért, és a Veyronnal ellentétben mostanáig nem készült belőle roadster, pedig a valaha gyártott összes Bugatti negyven százalékát nyitott tetővel gyártották le. A Bugatti megtehette volna, hogy egyszerűen csak levágja egy Chiron tetejét, de inkább egy teljesen önálló modellt alkotott, ami ugyanakkor a Chiron alapjára épül.
A mediterrán szélről elnevezett W16 Mistral ugyanazt a
8 literes, négy turbóval szerelt W16-os motort kapja,
mint a Chiron, de nem az 1500 lóerős változatot, hanem az 1600 lóerőst, ami a Chiron Super Sport mellett olyan limitált szériás különkiadásokat is hajt, mint a Centodieci, a Divo és az egyetlen példányban készült La Voiture Noire.
A fent nevezett modellekhez hasonlóan a Mistral sem hasonlít a Chironra, hanem teljesen egyedi dizájnt kapott, például a fényszórók a Divo, a hátsó lámpák a Bolide formájára emlékeztetnek. Az alacsony szélvédőt a Type 57 Roadster Grand Raid ihlette, míg az ülések mögötti áramvonalas idom egyben
a motor légbeömlőjeként szolgál, és bukókeretként védi az utasokat.
A Chiron adta a mintát az utastér berendezéséhez, de találunk újdonságokat is, például az ajtók különleges szőtt bőrborítását, vagy a váltókar borostyánbetétjét. A Bugatti egyelőre nem árulta el a W16 Mistral végsebességét, de azt igen, hogy a Veyron Grand Sport Vitesse 408,8 km/órás rekordja után
ismét a világ leggyorsabb roadstere címére pályáznak vele.
A Bugatti többi modelljéhez hasonlóan a W16 Mistral is limitált szériában készül, 2024-től csak 99 példányt gyártanak belőle, és az ötmillió eurós roadsternek már a bemutatója előtt minden darabját lefoglalták. A Bugatti ezzel a csodával búcsúzik a W16-os motorjától, a Rimac partnereként ugyanis a jövendő modelljeiben már szerepe lesz a villamosításnak.
Zagato Mostro Barchetta
Az ötvenes évek végén a legendás Formula–1-es pilóta Stirling Moss számára gyártott egyedi áramvonalas kupét a Zagato, és ezt elevenítette fel a milánói stúdió a 2015-ben bemutatott, szintén Mostro névre keresztelt sportautójával. Az alapokat ezúttal is a Maserati egyik modellje, a GranTurismo szolgáltatta, összesen öt darabot építettek belőle.
Hét évvel a kupé után a Zagato idén végre elkészült a Mostro roadster-változatával is,
aminek olaszosan Barchetta lett a neve. A klasszikus vonalvezetése alatt modern technikát találunk, a karosszériaelemek például szénszálas anyagból készültek, ezért az izmos sportautó mindössze 1200 kilogrammot nyom.
A kupéval ellentétben a Mostro Barchetta vevője kétféle Maserati-motor közül választhat.
A 4,2 literes, 420 lóerős V8-as szívómotor helyett kérheti az MC20-ban megjelent vadonatúj Nettuno erőforrást, a 3 literes biturbó V6-ost is 630 lóerővel, amihez hatfokozatú szekvenciális sebességváltó jár, akárcsak a nyolchengereshez.
A hátsókerék-hajtású Mostro – a neve jelentése szörnyeteg – nem kapott menetstabilizáló elektronikát, ezért a vezetése profi sofőrt kíván. Az utastere versenyautósan spártai, mégis bőrkárpittal borított, és a kupéhoz hasonlóan öt példányt gyártanak belőle. Még éppen időben, mielőtt éveken belül a Maserati is teljesen átáll az elektromos autózásra.
Elektromos csúcsmodellek
A szupersportautók között már elkezdődött az átállás a tisztán elektromos hajtásra, a Lotus például már bemutatta az első emissziómentes csúcsmodelljét, az Eviját, és a horvátországi Rimac is megkezdte a Nevera sorozatgyártását. A Maserati is hamarosan bemutatja az első elektromos modelljét, az új Grecale szabadidő-autónak és a GranTurismo utódjának is lesz ilyen változata Folgore néven.
zagato | bugatti | zagato mostro | aston martin v12 vantage | Maserati | aston martin
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!