Felsőként kifordítható nadrágbelső, shortba rejtett blúz, zsebekből készülő ujjak és fejfedők – a standard ruharészletek rejtett használati lehetőségeit felfedő utilitariánus szenvedély mozgatja Irina Dzhus kollekcióit.
Az ukrán divattervező praktikumot előtérbe helyező, de egyben társadalmi és filozófiai kérdéseket is felvető, intellektuális-ironikus kollekciói mindig valamilyen aktuális vagy épp örökérvényű problémát állítanak a középpontjukba, mint a túlfogyasztás, a környezet védelme vagy a szépségideálok, mindezt a védjegyükké vált többfunkciós darabokon és geometrikus formákon keresztül mutatják meg.
Legutóbbi, 2022-es tavaszi-nyári kollekciója, a Physique eddigi létjogosultságán túl szomorú aktualitást kapott az ukrajnai háború kitörésével, amely miatt magának a tervezőnek is menekülnie kellett az országból. El kellett döntenie, hogy mit csomagoljon abba az egyetlen bőröndbe, amit magával vihet, és így válogatott ki néhányat a legutóbbi ruhák közül – amelyek mintha hátborzongató módon pont a hasonló, apokaliptikus szituációkban találnák meg a helyüket.
„Tudtam, hogy három macskával, vagyis két hordozóval kell nagy távolságokat gyalogolnom, így csak annyi csomagot vihettem magammal, amennyit elbírok”
– mondta a Dezeennek a tervező, aki vishhorodi otthonából menekült Varsóba.
A 2022-es tavaszi-nyári kollekciónak mintegy a felét tudta magával vinni,
és ezeket a ruhákat most online értékesíti a bevétel egy részét ukrán jótékonysági szervezeteknek adományozva, miközben annak a lehetőségeit kutatja, hogyan tudná Lengyelországban folytatni a vállalkozását. Mint mondta, jelenleg Varsó infrastruktúráját térképezi fel, és vizsgálja a beszerzési, gyártási lehetőségeket.
A korábbiakhoz hasonlóan a kollekció minden darabjából
több, különféle ruhát vagy kiegészítőt lehet hajtogatni.
A redukált gardrób tartalmaz többek között egy bézsszínű, négyféleképpen átalakítható maxiruhát redős anyagból, egy topot levehető kapucnival, melyből táska is lehet és egy különbözőképpen kombinálható alsó-top szettet.
A színvilág a visszafogott fekete-fehér-bézs palettára korlátozódik, hogy a hangsúlyt a többcélú formákra irányítsa.
A 2010-ben alapított DZHUS márka története az építészet tanulmányozásával kezdődött.
"Monumentális építmények alakját és szerkezeteit elemeztem, és mindent megtettem, hogy megtestesítsem ezeknek az elveit a ruháim sziluettjeiben és szabásában" – mondta Dzhus 2013-as, Overground című kollekciója kapcsán.
Mint hozzátette, ez az asszociáció az anyagválasztásban is visszaköszönt, így olyan textileket választott, amelyek felidézik az építőanyagokat és ezeknek az épületeknek a hangulatát, például gyűrött, fémes anyagokat, hálót, csillogó selymet, füstös sifont.
A 2015-ös őszi-téli Totalitárium kollekciója a két világháború közötti diktatúrák stílusain alapul.
A ruhákat komor fekete és szürke színek jellemzik, és a korszak funkcionális ruhadarabjaira jellemző anyagokból készültek, mint a kötött és nemezelt gyapjú vagy a munkásruhák nehéz pamutja.
A Föld rétegei jelennek meg a Tectonic című, 2017-es kollekcióban,
melynek elemei a kapucnis kabátoktól a magas nyakú ruhákig a tektonikus lemezeket idézik. A föld, a sziklák és a kövületek durva textúrájára utalnak a felhasznált anyagok, a filc, a farmer, a kötött és a gyapjú. „A bolygó ősi domborművészete ez, ami döntő hatást gyakorolt a globális iparosodásra is” –mondta a tervező a földtörténeti fosszíliákra utalva.
A háború szinte elfeledteti velünk, hogyan élesztette fel a kollektív fenyegetettség érzését már a koronavírus is. Pedig az ukrán alkotóknak ehhez is volt néhány szavuk és tervük.
(Forrás: Dezeen, képek: Dezeen/Olga Nepravda, Irina Dzhus)
Irina Dzhus | DZHUS | divattervezo | háború | p | nagy sztori
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!