Így manipulálja az utazási döntéseinket a Google

Egy fontos tényezőt kivettek az ökolábnyom-számítás képletéből, így egyes esetekben majdnem a felére csökken a repülőutaknál megjelenő kibocsátás.

Ha repülőjegyre keresünk a Google-ben, a keresőmező alatt megjelenik a Járatok opció, amelyet lekattintva megnézhetjük, milyen kínálatból választhatunk. Itt a táblázatban láthatunk egy Kibocsátás fület, amely azt jelzi, hogy személyenként mekkora szén-dioxid-kibocsátással jár az adott út.

Mint a BBC észrevette, júliusban

megváltozott az a metódus, amellyel a kereső kiszámolja nekünk az egyes járatok környezeti terhelését.

A Google GitHubra felkerült dokumentuma szerint az akadémiai és ipari partnerekkel folytatott megbeszélések után a számítási módszert pusztán a szén-dioxid-kibocsátásra fókuszálva változtatták meg, kihagyva belőle egyéb, fontos tényezőket.

Mint írják, hisznek ugyan abban, hogy hosszú távon a nem közvetlenül a szén-dioxidból származó környezeti hatásokat is bele kell foglalni a modellbe, de ahhoz, hogy eldöntsék, ezek hogyan és mikor kerüljenek bele, több információra van szükségük a részvényeseiktől. A változtatással ideiglenesen eltávolították a modellből a kondenzcsíkok felmelegedésre gyakorolt hatását.

Bár a dokumentum szerint a modellben továbbra is CO2e elnevezéssel illetik az üvegházhatást jelző értéket, ami más gázok üvegházhatásának szén-dioxidban kifejezett értékét is magában foglalja, a kibocsátási értékeknél szén-dioxidot láthatunk.

A BBC szerint jócskán lecsökkentek a megjelenített értékek,

míg korábban például egy Seattle-Párizs útnál 1070 kgCO2e-t láthattunk, most már csak 521 CO2 jelenik meg. (Persze, ezek az értékek némileg változnak légitársaságonként.) New Yorkból Miamiba ugyanakkor 220 CO2e helyett 138 CO2-t jelez a rendszer, Dublinból Münchenbe 161-ből 109-et, Londonból Párizsba pedig 73 helyett 45-öt.

Az Egyesült Királyság vállalatoknak szóló útmutatójában azt javasolja, hogy a repülés környezeti hatásait úgy számolják ki, hogy

a kibocsátott tényleges szén-dioxidot 1,9-el szorozzák meg.

Ugyan felhívják arra a figyelmet, hogy ennek a szorzónak az értéke "bizonytalan", de hozzáteszik, hogy

jelenleg nincs jobb módszer ezeknek a hatásoknak a figyelembevételére.

Ezzel ért egyet az utazás környezeti hatásainak csökkentése érdekében kampányoló Transport and Environment nevű csoport is, amely szerint
„a jelenlegi tudományos ismeretek elegendőek ahhoz, hogy kijelentsük, a légi közlekedés teljes éghajlati hatásának kétharmadát a nem a széndioxid miatt keletkező hatások teszik ki“, és az Európai Parlament is azt javasolja, hogy ezeket a hatásokat vegyék figyelembe a légi közlekedésnél is.

A cikk úgy véli, a Google változtatásainak messzemenő hatásai lehetnek,

például, mert a vállalat szén-dioxid-számítási módszere széles körben elismert. Ezt használja például a Skyscanner is, emellett több más cég, a Booking.com, az Expedia, a Tripadvisor és a Visa is esetében is felmerült, hogy ezekhez az adatokhoz fordul.

Iparági szakértők szerint a módszertan megváltoztatása károsan befolyásolja az utazók döntését. Kit Brennan, a Thrust Carbon alapítója például attól tart, hogy a fogyasztók azt hihetik, a ​​nem-CO2-hatások hosszú távon nem relevánsak. Ez esetben viszont az emberi tevékenység akár 1,5%-át figyelmen kívül hagynák, és csökkenne a légitársaságokra a kibocsátásuk csökkentése érdekében irányuló nyomás, ami azért sem lenne jó irányt, mert a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) adatai szerint

2000 óta a légi kibocsátás mintegy 50 százalékkal nőtt, és az iparág várhatóan még évente több mint 4 százalékkal fog növekedni a következő két évtizedben.

David Lee, a Manchester Metropolitan Egyetem professzora, a légi közlekedés globális felmelegedéshez való hozzájárulásának szakértője szerint az új számítás „jelentősen alábecsüli a repülés globális hatását az éghajlatra."

A megoldási lehetőségek között szerepelnek a járatkorlátozások, a magánrepülők szabályozása, és az elektromos meghajtás.

(Forrás: BBC, képek: Unsplash)

széndioxid | szén-dioxid-kibocsátás | károsanyag-kibocsátás | google | repülőgép | ökológiai lábnyom

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom