A terv az volt, hogy egy év alatt értékesítsenek hétszáz üveget. Öt nap alatt mindet eladták. Exkluzív interjú a Ginstr alkotóival.
Hobbi, ami bejött
A Ginstr története igazi alkoholos tündérmese, ginbe és rengeteg fűszernövénybe áztatva. Két stuttgarti gin-megszállott amolyan garázsbandaként fogott bele saját ginjük elkészítésébe 2013-ban. Öt évvel később a világ legjobb ginjének választották a főzetüket.
A mesénk a németországi Stuttgartban kezdődik, ahol két helyi fiatal a véletlennek köszönhetően találkozott egymással. Alexander Franke fiatal újságíró interjút készített a borászcsaládból származó Markus Escherrel. Hamarosan kiderült, hogy mindketten rajonganak a ginért. Néhány találkozással később úgy döntöttek, elkészít a saját ginjüket – egy olyan italt, ami megtestesíti mindazt, amit szeretnek a borókás alkoholban.
– Azt a gint akartuk elkészíteni, ami a mi ízlésünk szerint a legjobb – eleveníti fel Markus Escher. – Nem azért kezdtünk bele, amiért sok cég – azaz, hogy gyorsan pénzt csináljunk. A nagyapámtól megörököltem a lepárlót, ott kezdtünk el dolgozni, kísérletezni, de ennek ellenére is azt mondhatom, hogy pusztán hobbiként indult a dolog.

711 palack, öt nap alatt
2016-ban rukkoltak elő a termékükkel, egy olyan időpontban, ami üzletileg megmagyarázhatatlanul erős bakinak tűnhet: mindössze öt nappal karácsony előttre időzítették az ital piacra kerülését. A karácsonyi időzítés természetesen jó gondolat, de a projekt szervezését az év elején el kellett volna indítani, hogy novemberre már kapható legyen a termék az üzletekben. Markus és Alexander azonban december vége mellett döntöttek. Nem voltak nagy terveik, a céljuk az volt, hogy egy év alatt eladják a készletet. Hétszáztizenegy palackjuk volt, tehát nagyjából napi két darabot kellett volna eladniuk.
– Azt mondtam, hogy ha ez nem sikerül, akkor bezárjuk a boltot – idézi fel Alexander. – Jó poén volt megcsinálni a gint, de ha ennyit sem sikerül eladnunk, akkor nincs értelme folytatni. A közösségi médiában kezdtük el hirdetni a terméket és persze az ismerősi körünkben is alaposan megfuttattuk: ennek eredményeként aztán öt nap alatt eladtuk a teljes készletet.
És hogy miért 711 palack?
Azért, mert ez Stuttgart hívószáma. Az alkotók akkora lokálpatrióták, hogy ez a ginükben is visszaköszön. Negyvenhat féle gyógynövény található meg az italban, köztük számos olyan, ami Stuttgart környékén őshonosnak számít. Az elején csak helyi borókát használtak fel, aztán amikor a termelés az évi hétszáz palackról fokozatosan felkúszott százezerre, akkor már kénytelen voltak a nemzetközi piacról beszerezni az alapanyagokat.
(Majdnem) egyből a csúcsra
A World Spirit Award az alkoholok Oscar-díja, amely ennek megfelelően a legfontosabb iparági megmérettetésnek számít. Azok a márkák, amelyeket a zsűri megkoronáz, egyik napról a másikra válnak nemzetközileg ismert nevekké és pénzügyi sikerré. 2018-ban, bő egy évvel a piacra lépése után saját kategóriájában a Ginstr-t választották az év legjobb ginjévé, így Markus és Franke alkotása egyik pillanatról a másikra világhírűvé vált.
– Az egész világon írtak a márkánkról, hiszen a World Spirit Award egy nagyon fontos esemény – mondja Alexander Franke. – Ez a nap mindent megváltoztatott. Nem sokkal később például megkeresett minket a hongkongi Ritz-Carlton és az kérdezték, hogy hol tudják beszerezni az italunkat. Fogalmam sincs, mondtam nekik. Azt sem tudom, hogy Ausztriában vagy Svájcban hol kapható a termék, nemhogy Kínában. Erre azt mondták, hogy rendben, találunk nektek egy forgalmazót, de az első pár hétben kizárólag náluk legyen kapható a gin. Próbáltunk pókerarcot vágni, és azt mondtuk, hogy hát jó, legyen. Most ott tartunk, hogy huszonkilenc országban vagyunk jelen, most már Magyarországon is.
– Hogy mi a ginünk titka? – teszi fel a kérdést Markus Escher.
– Talán az, hogy volt időnk kidolgozni az ízét. Nem volt rajtunk nagy nyomás, hogy siessünk.
– Azt mondják, hogy gint csinálni könnyű, de jó gint csinálni már sokkal nehezebb – teszi hozzá Alexander.

Újabb korona
A siker nem szállt a fiúk fejébe, de kétségtelenül elfoglaltabbá tette őket. Ezt nehezen viselték azok a bartenderek, akikkel korábban sok időt töltöttek Stuttgartban, de kénytelenek voltak megszokni az új helyzetet. Korábban könnyedén bejuttatták a ginjüket a cool bárokba, de amióta felkerültek a nagyobb cégek radarjára, a dolguk nehezebbé vált. Már volt, hogy egy nagy német alkoholforgalmazó megvette volna tőlük a céget, de úgy döntöttek, hogy nem adják el, hiszen úgy kötődnek hozzá, mintha a saját gyerekük lenne.
– Ha mondjuk tudsz valakit, aki adna száz millió eurót nekünk, akkor azért köss össze vele – mondja mosolyogva Alexander.
2021-ben újabb jelentős díjat zsebelhettek be, ugyanis az International Wine & Spirit Company megmérettetésén hatszáz márka közül az övéket választották a legjobb gintonikhoz felhasználható ginnek.
– Szerintem a mi ginünk gintonikként citrommal és egy rozmaringággal tökéletes. Toniknak pedig olyan jó minőségű, de relatíve átlagos márkát ajánlanánk, mint a Fever Tree vagy akár a Schweppes Dry, ami egy kevésbé édes, prémium tonik.
Hogyan tovább, Ginstr?
A Ginstr készítői villámgyorsan kerültek a szakma csúcsára, alig két év alatt jutottak el oda, ahová sokan több évtizedes karrier után sem. A nagy kérdés, hogy hogyan tovább. Maradnak a bevált receptnél, és a cél, hogy minél többet eladjanak a Ginstrból? Várnak egy jó ajánlatra és eladják a céget? Újabb termékekkel rukkolnak elő?
– Budapesten vagyunk és te leszel az első, akinek mesélünk erről – mondja Alexander. – Vicces, hogy Németországban még senki sem kérdezte meg tőlünk ezt. Még idén előrukkolunk egy hordóban érlelt ginnel. Markus bátyjáé lett az év vörösbora Németországban tavaly. Miénk a legjobb gin.
Arra gondoltuk, hogy összehozzuk a kettőt, győztest a győztessel.
– Két vörösboros tölgyfahordóban érleltük a ginünket több mint egy évig. Mindössze kilencszáz palackot készítünk belőle, és főként Németországban lesz elérhető – mondja Markus. – Alexander nem szereti a hordóban érlelt gineket, de én szeretem a hordó és a gin találkozását, szerintem izgalmas történet.
– Ezen kívül még jövünk egy karácsonyi ginnel, aminek az ízesítése, a felhasznált fűszerek adják meg az érdekességét – folytatja Alexander. – Lesz benne fahéj, vanília, szilva, szóval karácsonyhoz köthető ízek és illatok. Mindkettő limitált szériás projekt.
Jelenleg huszonkilenc országban érhető el a Ginstr, köztük több budapesti ponton is. A cél az, hogy év végére elérjék az ötven országot. A készítők tempóját ismerve az lenne a tippünk, hogy ezt szeptember végére behúzzák, de ha őket kérdeznénk, biztosan azt a választ kapnánk, hogy ők nem sietnek. Elvégre ez csak egy hobbi, még ha időközben sikeres biznisz is vált belőle.
Németország | world spirit awards | gintonik | stuttgart | markus escher | ginstr
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!