Száz éve született Gianni Agnelli, a Fiat egykori legendás vezére, akinek számtalan egyedi Ferrari volt a birtokában – ezekből nyitottak kiállítást a modenai Enzo Ferrari múzeumban, ahová virtuális túrán nézhetsz be.
A huszadik század olasz autóiparának két legnagyobb alakja között kialakult, csaknem ötven éven át tartó kapcsolatnak állít emléket a Gianni Agnelli számára készített egyedi Ferrarikból álló gyűjtemény, amely Gianni Agnelli és Ferrari – a legenda eleganciája címmel nyílt meg az Enzo Ferrari modenai szülőházából kialakított múzeumban. A tárlaton a Ferrari hűséges ügyfele, majd üzleti partnere egyedülálló kollekciójából láthatjuk a legértékesebb darabokat.
Gianni Agnelli fiatal korától kezdve a Ferrari rajongója volt,
és mindig is nagy tiszteletet tanúsított a márka iránt, amikor a számára készült, testre szabott modelleket rendelte. Enzo Ferrari is tisztában volt vele, hogy a gyárhoz nagyon közel álló, exkluzív projektekben részt vevő ügyfelének ízlése hosszú távon sikereket hozhat a márkának. A kettejük kapcsolata páratlanul gyönyörű autók sorát eredményezte, amelyeket Gianni Agnelli nagy megbecsüléssel vezetett.
Piero Ferrari így emlékezett kettejük kölcsönös tiszteletére és megbecsülésére:
„Apámat lenyűgözte Agnelli hatalma és üzleti érzéke.
Ösztönösen megértették egymást, a kapcsolatuk az évek során megszilárdult, a csúcspontja pedig 1969-ben az a megállapodás volt, amellyel létrejött az autóipar egyik legerősebb partnersége. Apámmal voltam azon a történelmi napon, amikor találkoztunk Agnellivel, és ettől kezdve úgy éreztük, hogy a Fiat társasága tovább garantálja a Ferrari fejlődését.”
A gyűjtemény egyik legértékesebb darabja a Ferrari 166 MM, amely annyira elbűvölte Agnellit az 1948-as torinói autószalonon, hogy
egy egészen új kifejezést talált ki a karcsú vonalai jellemzésére: a „barchettát”
azaz hajócskát azóta is használják az autóiparban a nyitott tetős versenyautók leírására. Agnelli első egyedi autója speciális kék és zöld fényezést kapott.
A következő személyre szabott Ferrari a 212 Inter volt 1952-ből, amelynek stíluselemei hamarosan divatot teremtettek a sportautók között. A jellegzetes kék fényezése magnóliafehér tetővel párosult,
a két impozáns méretű fényszóró pedig éjszaka is lehetővé tette a nagysebességű vezetést
az elfoglalt, és ezért mindig sietős üzletember számára.
A kiállítás következő példánya az időtlen eleganciájú 375 America, amelynek elegáns kupéformáját 1955-ben a neves Battista „Pinin” Farina tervezte. A karosszériaépítő mester keze munkáját dicséri Agnelli és Enzo Ferrari következő közös autója, az 1959-ben készült 400 Superamerica, amelynek
szögletes vonalvezetése új fejezetet nyitott a maranellói túrakocsik történelmében.
Szintén megtekinthető a múzeumban a 365 P Speciale, amelyből összesen három példány készült 1966-ban. A szokatlan vonalvezetésű sportautó V12-es motorját elsőként építették be középre, és a Pininfarina által tervezett Ferrari
érdekessége a háromüléses utastér, ahol a vezető középen foglalhat helyet.
Agnelli példányát a kedvenc színére, hűvös ezüstre fényezték.
1984-ben mutatta be a Ferrari a legendás Testarossát, amelyből eredetileg nem tervezett nyitott tetős változatot, két évvel később
Agnelli mégis rendelt egyet, a Fiatnál betöltött elnöki posztja huszadik évfordulójára.
A hivatalosan ebben az egyetlen példányban gyártott Spidert a jellegzetes ezüstszínre festették, magnóliafehér vászontetővel és tengerészkék bőrbelsővel.
Gianni Agnelli gyűjteményének másik lélegzetelállító példánya a Ferrari F40, amelyet 1989-ben eleve neki készítettek, fekete szövetkárpittal, és a Valeo által fejlesztett elektronikus kuplunggal. 2000-ben újra a Pininfarina stúdiótól rendelt egy különleges barchettát, ezúttal a 360 Spider alapjára, amelyet
Luca di Montezemolónak, a Ferrari akkori elnökének szánt esküvői ajándékba.
A tárlat a Ferrari egyik Formula–1-es versenyautójával zárul, amelyet 2003-ban, február 7-én, néhány nappal Gianni Agnelli halála után mutattak be, ezért az ő emlékének szentelték.
A kiállítás megnyitóját még március közepén tartották, az olaszországi járványügyi szabályok szerint zárt kapuk között. A múzeum egyelőre továbbra sem nyithat ki, ezért április 5-ig naponta kétszer félórás ingyenes virtuális túrákat szerveznek olasz és angol nyelven, amelyre a belépőket a Museo Enzo Ferrari honlapján lehet lefoglalni.
„A kiállítás ötvözi magában az izgalmat, amelyet a világ legszebb autói keltenek a vezetés szerelmeseiben, és azt az óriási tiszteletet és szenvedélyt, amelyet nagyapám a maranellói autók iránt érzett.
Olyan szenvedélyt, amely arra késztette, hogy minden birtokában lévő Ferrarit különlegessé tegyen, és amelyet most örömmel megosztunk minden rajongóval” – mondta a kiállításról Agnelli unokája, John Elkann, aki jelenleg a Ferrari elnöki posztját tölti be, tovább erősítve a két család fél évszázados kapcsolatát.
Modenai történet
A fiatal Enzo Ferrarit annak idején nem vették fel a Fiathoz, de sikerült létrehoznia a világ legvágyottabb sportautóit gyártó márkát, amelynek történetét cikkünkben meséltük el. Nem csak Agnellinek voltak egyedi Ferrarik a birtokában, az egyik leghíresebbet mégsem a maranellói márkánál készítették, mára egy vagyont ér.
nagy sztori | Ferrari | múzeum | virtuális túra | gianni agnelli | Enzo Ferrari
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!