A kilencvenes évek után ismét kapható Európában a hatalmas Explorer, a Ford csúcsmodellje, és ennek megfelelően plug-in hibrid hajtást kapott a biturbó V6-os motorja mellé.
Még mindig ismerős a Ford Explorer neve, pedig a kilencvenes évek elején bemutatott terepjárót már több mint másfél évtizede nem forgalmazzák az európai piacon. Az Egyesült Államokban azonban a Ford egyik legnépszerűbb modelljének számít, ezért folyamatosan fejlesztették, és a márka úgy döntött, hogy a legújabb generációját az európai utakra is elhozza.
A Puma és a Kuga mellett tehát ez a legnagyobb szabadidő-autó a Ford kínálatában, és az Explorer valóban hatalmas lett: több mint öt méter hosszú és két méter széles, amivel legfeljebb csak a bőségesen széles és végtelenül hosszú amerikai utakon nem számít nagynak.
Csak mellé kell állni, hogy meggyőződjünk róla, mekkora is ez a fickó.
Sokat mond a méreteiről, hogy ekkora terepjárót csak a prémiummárkák kínálnak, és az Explorer minden irányban nagyobb egy Q7-nél, és csak egy kicsivel kisebb az X7-nél. A legújabb generáció még inkább maszkulin formájú lett, és mivel a tengelytávja is három méter fölé nőtt, döbbenetesen tágas az utastere és a csomagtartója.
A belső tér természetesen hétüléses, és egy ekkora autóban mind a hét utasnak fejedelmi tér jutott. A hátsó üléseket ráadásul elektromosan, gombnyomásra lehet hajtogatni, és még hét ülés mögött is marad 240 literes csomagtér a kisebb poggyászoknak. Öt üléssel, ahogyan a leggyakrabban használni fogjuk, a kombikat felülmúló 635 literes a tér.
A méretes műszerfalat modern technikával látták el, és nem is a 12,3 colos színes képernyővel vetített műszerek a legérdekesebbek, hanem a középkonzolra került 10,1 colos érintőképernyő, amit álló formátumban rögzítettek, és a táblagépekhez hasonló egyszerűséggel lehet kezelni.
Az automata váltónak sincs már karja, egy forgókapcsolóval kezelhetjük.
A kategóriában elvárható módon az első ülések elektromosan állíthatók, és nemcsak fűteni, hanem a forró nyári napokon szellőztetni is lehet azokat, és még masszázsfunkciót is építettek bele, ami a hosszú utakon jön nagyon jól. A második üléssorban is fűthetők az ülések, és a háromzónás klímaberendezéssel hátul külön állíthatják a hőmérsékletet az utasok.
A méreteiből sejthetjük, hogy nehéz is az Explorer, hiába lett könnyebb az elődjénél 50 kilogrammal, még ezzel együtt is 2,5 tonnát nyom a mérlegen. A Ford azonban az európai kereskedésekben csakis plug-in hibrid hajtással forgalmazza a típust, aminek
a teljesítményére nem lehet panaszunk: 457 lóerő és 825 Nm a két érték.
A benzinmotorja egy háromliteres biturbó V6-os, ami önmagában is 363 lóerőre képes, ehhez kapcsolódik a tízfokozatú automata sebességváltó és egy 102 lóerős elektromotor. Az Explorer alapesetben a hátsó kerekeket hajtja, de mind a két motor is tudja forgatni a négy kereket, amivel 2,5 tonnát vontathat, és ez típus egyik fő vonzereje.
A plug-in hibrid Explorer ráadásul kiérdemli a zöld rendszámot.
A lítiumion akkumulátora 13,6 kilowattórás, és az okostelefonon felügyelhető feltöltése valamivel több, mint négy órába telik, amivel körülbelül 42 kilométert tehet meg tisztán elektromosan. Ahhoz képest, hogy a teljesítmény fokozására szánták a hibrid rendszert, nem is rossz ez az érték.
A 457 lóerős teljesítmény bőven több annál, amit a legtöbb esetben ki tudunk használni az utakon,
mindenesetre nagyon megnyugtató. A sportautókkal is tartja a lépést az Explorer, ha gyorsulásról van szó, hiszen 6 másodperc alatt sprintel nulláról százra, de a futóművét inkább kényelmesre hangolták, ezért a hosszú utakra a legjobb.
A hibrid rendszert különböző üzemmódokban használhatjuk, így tartalékolhatjuk a töltöttséget, és a benzinmotorról is tölthetjük az akkumulátort. A vezetéshez is többféle üzemmód áll rendelkezésre, például sárba, homokra és hóra való beállítást is választhatunk, amit a 20 centiméteres hasmagasságával ki is lehet használni.
Nem kell sokat gondolkodni az Explorer konfigurálásán, a Ford ugyanis leegyszerűsítette a rendelést azzal, hogy a felszereltség már alapáron tartalmaz mindent, ami a típushoz csak elérhető, a távolságtartó és sávtartó rendszerektől a 14 hangszórós B & O hifin és 360 fokos kamerarendszeren át a bőrkárpitig és a panorámatetőig.
A rendelésnél csak azt kell eldöntenünk, hogy a sportosabb, fekete hűtőmaszkos ST-Line, vagy az elegánsabb, krómozott Platinum kivitelt választjuk. Az európai utakra visszatérő Explorer ára 26 millió forint felett kezdődik, ami soknak hangzik, de hasonló teljesítményű szabadidő-terepjárót ebben a méretben csak ennél jóval drágábban kaphatunk.
suv | ford | plug-in hibrid | hibrid autó | nagy sztori | ford explorer
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!