Az Oroszországtól való függetlenedés kapcsán manapság a legtöbb szó az energiáról esik, a balti országoknak viszont a gázvezetékek és háborús emlékművek mellett van még egy nagyon kézzelfogható emlékük a szovjet múltról: a vasút.
Az észt, lett és litván vonatok ugyanis továbbra is az 1520 milliméteres orosz szabványnyomtávon járnak, vagyis a balti államok a vasúti infrastruktúra tekintetében (amely a jövő fenntartható közlekedésének fontos motorja lesz) még mindig jobban kapcsolódnak Oroszországhoz, mint Európa többi részéhez, ahol a nyomtáv 1435 milliméteres.
Nemrég Kaido Zimmermann, az Észt Vasutak igazgatótanácsának elnöke készített egy becslést arról, hogy mennyibe kerülne az európai szabványra alakítani az ország vasúti hálózatát: eszerint
8,7 milliárd euró alatt nem úsznák meg az átépítést, de talán nem is ez lenne a legnehezebb az egészben,
hanem az, hogy tíz évre le kellene állítani hozzá a vonatközlekedést. Ezért, mint mondta, csak úgy lehet áttérni az európai nyomtávra, ha a meglévő mellé építik ki a másik sínrendszert, és később felszámolják a régi vasutat.
Ehhez viszont több területre van szükség, ami növeli a költségeket. Zimmermann szerint
először a Rail Baltica projektet kellene befejezni, vagyis azt a nagysebességű vonalat, amely Tallinnból Varsóba vezet majd.
Ez lesz az első európai nyomtávú vasútvonal az országban, és várhatóan 2026-ban készül el, a vonatok pedig 250 kilométer/órás sebességgel suhanhatnak majd rajta.
Az Európai Bizottság a TEN-T (Transz-Európai Közlekedési Hálózat) elnevezésű kezdeményezésének keretében szeretnék összekapcsolni az uniós városokat és régiókat, emellett kiterjesztenék a vasúti közlekedési folyosókat Ukrajna és Moldova területére is, miközben Oroszország és Fehéroroszország lekerül a korábbi TEN-T-térképről.
Ha európai vasútvonal még nem is, egy epikus túraútvonal már összeköti a balti államokat. Ami pedig Észtországnak az oroszoktól való elszakadását illeti: úgy tűnik, elég határozottan ragaszkodnak az elképzeléseikhez.
(Forrás: The Mayor, képek: Getty Images, Unsplash)
nyomtáv | észtország | balti államok | vasút | vonat
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!