A két részből álló ház maga is egy háromszáz éves utazás – a benne található műgyűjteménnyel együtt pedig nemcsak az évszázadokkal, hanem számtalan kultúrával is folytatódik az út.
Az Alison Brooks építésziroda tervezte meg egy 18. századi angol villa kiegészítéseként ezt a műalkotásokkal teli fekete házat a Gloucestershire-ben található Wye Valley-ben. A Windward House névre keresztelt villa két, egyértelműen elkülöníthető részből áll: egy 18. században épült farmépületből és a kétemeletes, nyugati szárnyból.
Ez a fekete, modern kiegészítés szándékosan néz ki ennyire másképp: az építész szerette volna a háromszáz éves utazást mind konceptuálisan, mind pedig konkrét építészeti megjelenéssel is egyértelművé tenni. A házról a kanadai építész, Alison Brooks a Virtual Design Festival kereteiben beszélt részletesen a Dezeen nevű építészeti portálnak:
"A ház dialógus a régi és az új között, a formális és informális közt, a nehéz és könnyű építészeti stílusok közt."
A dupla belmagasságú ház lakófunkciói mellett egyszerre működik galériaként és irodaként is. A nyitott építészeti megoldásokkal csodálatosan beáramlik az angol táj a szobákba: ez egyértelmű kontrasztban áll az eredeti farmépülettel, ahol apróbb szobákat építettek, nagyon kevés ablakkal. Szintén szándékos kontraszt az új épület alakja: szabálytalan geometriája szöges ellentétben áll a nagyon szabályos kőházzal.
A konyha és nappali a ház origója, mely köré a műalkotások rendeződnek.
A legjobb művészeti galériákban a tér is hozzátesz a műalkotások szemléléséhez. A változóan áramló természetes fény megmozdítja az alkotásokat, új utakat ad az értelmezéshez.
A nagyobb műalkotások mellett az építész kialakított egy „száz tárgy lépcsője” nevű szekciót, ahol a tulajdonos gyűjteményének kisebb alkotásai kaptak helyet száz apró cellában.
Az első emeleten két hálószobát alakítottak ki, a további hálók az eredeti házban találhatók. Az emeleten emellett egy csodás teraszt is tervezett az építész, ahonnan lenyűgöző kilátás nyílik a vidékre.
Sok iparművészeti tárgyat – ajtókat, szerkényeket, asztalokat – emellett ügyesen beletervezett az építész a terekbe, ezek a darabok nemcsak kiállítási tárgyként működnek, hanem visszakapták eredeti, használati funkcióikat.
Ehhez a lehengerlő projekthez még hasonlót sem láttunk, mi nem egy építészeti díjra már most beneveztük fejben ezt a házegyüttest.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Paul Riddle)
pajtaház | dezeen | építészet | képzőművészet | száz tárgy lépcsője | villa
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!