Így oldanák meg a légitársaságok a munkaerőhiányt, és a költségeket is csökkentenék. A pilóták és utasok azonban aggódnak a biztonság miatt.
Jelenleg az utasszállító gépeken két pilótának kell lennie, hogy könnyebben megelőzhetők illetve kezelhetők legyenek a vészhelyzetek. Az úton az egyik pilóta általában a gépet irányítja és a műszereket kezeli, míg a másik az esetleges problémákat, rendellenességeket figyeli. Plusz a pilóták így szünetet is tarthatnak, ami segíthet megelőzni az akár végzetes következményekkel is járó kifáradást. Emellett, ha az egyik pilóta véletlenül rosszul lesz, a másik átveheti az irányítást.
Most viszont több mint negyven ország szorgalmazza a szabályok megváltoztatását, és azt szeretnék elérni, hogy elég legyen egy pilóta is a repülőkre.
Ezért beadvánnyal fordultak az ENSZ repülési szabályokat alkotó testületéhez, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezethez (ICAO), hogy segítsen megtalálni a megoldást. Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) már repülőgépgyártókkal is tárgyal a kérdésről, és úgy vélik, 2027-ben már el is indulhatnak az első egypilótás járatok.
Több pilóta is figyelmeztet azonban ennek biztonsági kockázataira. Tony Lucas, a Qantas Airways Airbus SE A330-as kapitánya, aki egyben az Ausztrál és Nemzetközi Pilóták Szövetségének (AIPA) elnöke is, azt mondja, hogy
egy-egy vészhelyzet olyan gyorsan kicsúszhat az ember irányítása alól, hogy még arra sincs idő, hogy valaki más odaérjen a pilótafülkéhez.
Szóval egyelőre még vannak olyan biztonsági kérdések, amelyekre választ kell adni, mielőtt az egypilótás repülés válna normává. Ki kell találni például, mi történjen, ha a pilóta rosszul lesz és nem tudja tovább vezetni a gépet. Megoldás lehet erre a földi irányítástól érkező távsegítség vagy az automatizálás.
Ez az igény egyébként nem újkeletű, a légiközlekedési ágazat már évtizedek óta szorgalmazza a csökkentéseket,
így esett az '50-es évek óta ötről kettőre a pilótafülkében tartózkodó személyzet létszáma.
Alexander Feldman, a Boeing délkelet-ázsiai elnöke szerint az egypilótás rendszer előtti akadályok sokkal inkább pszichológiaiak, mint technológiaiak.
Egy amerikai légitársaság egészen másképp oldaná meg a munkaerőhiányt, és olyan bejelentést tett, ami után sokan szeretnének pilóták lenni.
(Forrás: Euronews, Getty Images)
pilóta | változtatás | repülő | biztonság
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!