Kompresszoros V8, sorhatos turbó, rekorder boxer – A detroiti autókiállítás sportautói

A 2019-es Észak-Amerikai Nemzetközi Auto Show újdonságai közül mutatunk be hármat.

Motorcity – a szó tökéletesen kifejezi, mit jelentett a michigani Detroit Amerikának. A Chrysler, a Ford és a General Motors központja és gyárai együtt emelték a várost az autóipar fellegvárává, hogy aztán közösen zuhanjanak a mélybe. Az ötvenes években majdnem kétmillióan lakták a metropoliszt, hogy a lassú hanyatlást és a 2008-as válságot követően egy nagyjából 700 ezer lakosú, elszegényedett, üres gyár- és lakóépületekkel, bűnözéssel és reménytelenséggel teli, lepusztult településsé váljon.

A város nemzetközi autószalonja, a Detroit Auto Show-nak, majd 1989-től Észak-Amerikai Nemzetközi Auto Show-nak (NAIAS) hívott kiállítás is megsínylette a válságot, és bár a szalonon belül nincs nyoma széthordott standoknak, és a gyújtogatás sem napi rutin, érezhetően egyre csökken a jelentősége. Már nagy gyártók is megengedik maguknak, hogy távol maradjanak, a rendezők ezért a jövő évtől későbbre tolják majd a show-t, hogy szabadtéri programokkal színesítsék az eseményt, valamint – és ez remekül jelzi a technológiai változásokat – hogy ne vonhassa el a figyelmet a szintén januári Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai vásár, a CES.

Ennyit az előzményekről – ettől még vannak olyan modellek, amelyek a napokban Detroitban debütáltak, és mindenképp érdemesek arra, hogy szóljunk róluk.

Toyota Supra

Majdnem húsz éve, hogy a Toyota sportkocsijának rajongói legfeljebb a használtpiacról csillapíthatják vágyaikat, ezért azóta várjuk az új Supra megjelenését, hogy felröppentek az első hírek a visszatéréséről. Úgy tűnik, megérte: a Toyota GR Supra egyedi külsejű, nagyon jó formájú kocsi lett, a BMW-től származó 340 lóerős, soros hathengeres, turbós benzinmotorral, és hátsókerék-meghajtással, és felismerhetően BMW-s hangulatú beltérrel.

Ennek oka, hogy a Supra közös alapokra épül az új Z4-es BMW-vel, egy gyárban készülnek majd – nem ritka az ellentét a német és a japán autók kedvelői között, a Supra éppúgy lehet a megbékélés, mint a további viták alapja. A dizájn és a koncepció mindenesetre nagyon bíztató.

Shelby GT 500

A Shelbyt egyszerűen egy erősebb Ford Mustangnak nevezni olyan, mint a Stelvio-hágót kacskaringóvá degradálni. A V8-as Mustang elég durva autó, az új Shelby GT500-hoz képest viszont csak egy szolid jármű a hétvégi bevásárlásokhoz. 700 lóerő az 5,2 literes, kompresszorral erősített V8-as teljesítménye, álló helyzetből három és fél másodperc alatt éri el a 100 km/h-t.

Az eddigi legerősebb utcai Ford nem rejtegeti képességeit: szélesített karosszéria, óriási hűtőmaszk, jókora hátsó szárny, húszcolos kerekek, kobralogók elöl-hátul, no meg olyan csodás hang, hogy ha azt felküldenénk a világűrbe, néhány hónap alatt kiderülni, léteznek-e földönkívüliek, mert ha igen, biztos ide akarnak költözni.

Subaru WRX STI S209

A Suprával és a Shelbyvel szemben ez a Subaru nem új modell, S209 néven viszont új limitált szériát lepleztek le Detroitban. Négyhengeres, 2,5 literes, turbós boxermotor – ez nem újdonság, az viszont igen, hogy különböző módosításoknak köszönhetően már 345 lóerős, vagyis ez a valaha készült legerősebb Subaru. Az ültetett karosszériával, szélesebb nyomtávval, új légterelőkkel, új kipufogórendszerrel, összkerékhajtással és hatfokozatú kézi váltóval igazán izgalmas konfigurációnak hangzik.

Az S209-es sorozat ralikék fényezéssel és szürke kerekekkel, vagy kristályfehér karosszéria-aranyszínű felni kombinációban kapható – különlegességét azonban nem a színösszeállítás adja, hanem hogy mindössze kétszáz példányban gyártják majd, és európai piacra nem hozzák.

(Fotók: NAIAS, Toyota, Ford, Subaru)

ford | sportautó | detroiti autószalon | subaru | Toyota | nagy sztori

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom