Március 13-tól a 2-es és a 4-es metró a megszokott éjfél előtti utolsó járat helyett egészen éjjel 2:00 óráig jár majd a hétvégéken. Ezzel párhuzamosan a két metróvonalat érintő éjszakai buszok menetrendjét is megváltoztatják, de az biztos, hogy mindez jót tesz majd Budapestnek, ahogy a világ számos városában szerencsés a hétvégi meghosszabbított kötöttpályás közlekedés. Lássuk, hogy alakulnak a metrómenetrendek a metropoliszokban!
A Világgazdaság értesülései szerint nagy dologra készül a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), ugyanis március közepétől éjszakai műszakot is vállal majd az M2 és az M4 metróhálózat. Ez annyit jelent, hogy a nem egészen éjfélig közlekedő szerelvények a hétvégi időszakban éjjel 2:00 óráig járnak majd.
Ez több ráfordítást igényel, ám a városlakók örülhetnek az újításnak, ezzel is közelebb kerül Budapest a világvárosok ritmusához.
A kitolt üzemidő ideális lehet mindazoknak, akik éjszakai műszakban dolgoznak, és egy hosszú munkanap után mihamarabb szeretnének hazaérni. Emellett pedig remélhetőleg lazít a belső kerületek terheltségén, a kocsmaturizmus egy pontba összpontosításán, a bulinegyed érzékeny kérdésein. Az új menetrend lendíthet a két metróvonal nyomvonalán üzemelő vendéglátóhelyek forgalmán, könnyebben mozognak majd a hétvégén kikapcsolódni vágyók, és nem maradnak egy pontban, kizárólag a VI-VII. kerületben. Ennek hatása akár már nyárra mérhető is lehet.
Pontosan négy olyan várost ismerünk, ahol 24/7-es metrószolgáltatás van: New Yorkban, Melbourne-ben, Koppenhágában, Chicagóban a metrók a hét minden napján, éjszaka is a városlakókat szolgálják.
A New York-i metró éjszakai karbantartása aránylag egyszerűen megoldott, hiszen minden vonalon négy vágány fut, melyek között könnyen megy a váltás, terelés. Érdekesség, hogy az amerikai metropolisz 1904 óta működteti lenyűgözően szervezett metróhálózatát, és sok vonal egészen a kezdetektől éjszakai járatokkal üzemel. Kell is a támogatás egy olyan városnak, amire tényleg igaz, hogy sosem alszik. Chicagóban több vonalon is éjjel-nappal közlekedik a metró, de nem mindegyik járatra igaz ez.
Koppenhága nemcsak tisztasága, szervezettsége miatt annyira élhető város: élen járnak zöld megoldásokban, mindemellett a városvezetés kínosan ügyel és figyel a lakók igényeire. A metróhálózat relatíve új, ezért nagyon korszerű és modern.
Ennek ellenére a koppenhágaiak még mindig szívesebben közlekednek biciklijükkel, de jöhet az a téli fagy, ami eltántorítja őket a bringázástól.
Melbourne-ben találjuk a világ legkiterjedtebb villamoshálózatát. A buszokat, villamosokat és metrókat remekül összehangolták, és Night Network néven hétvégi, egész éjszakás szolgáltatást nyújtanak egyes metrók, a 2016-os próbaüzemük óta.
A párizsi metró kísérleti jelleggel havi egy szombaton egész éjjel jár, a londoni metró pénteken és szombaton járatja a Night Tube metrókat a legforgalmasabb vonalakon. Barcelonában pénteken éjjel 2:00-ig, szombaton egész éjjel jár a metró, Berlinben az S-Bahn és az U-Bahn szolgáltatás hétvégén éjjel-nappal üzemel.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Unsplash, Pxhere)
budapesti éjszakai metró | metró | budapest | kötöttpályás közlekedés | tömegközlekedés | urbanism
FOLYTASD EZZELA kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!