Lehet, hogy bő tíz év múlva már olyan személyszállító repülőgépekkel fogunk Londonból New Yorkba repülni, amelyek egy negyedik generációs harci gépre hajaznak majd – és nemcsak a külsőségek terén, hanem mondjuk sebességtartományban is.
Ebben az irányban szeretne a Boom Superosonic úttörő lenni, amely 2029-ben állítaná szolgálatba az Overture-t – ez a gép lehet majd az első olyan utasszállító a Concorde óta, amely gyorsabb a hangnál.
Az elmúlt napokban bemutatták a gép kicsinyített prototípusát, az öttonnás, 6,4 méteres szárnyfesztávolságú, 21,6 méter törzshosszúságú XB–1-et, vagy Baby Boomot, amely mindössze harmadakkora, mint amilyennek a végleges gépet tervezik. És így elég sok dolog hiányzik belőle – például az utaskabin –, ugyanakkor
a Baby Boommal egyelőre az Overture fejlesztéséhez szükséges technológiák bemutatása és tesztelése a cél.
Az Overture várhatóan a hangsebesség 2,2-szeresével, több mint 2700 km/h sebességgel fog haladni, és 55–75 utas fér el majd rajta. Az ára várhatóan 200 millió dollár körül mozog majd.
Ez azt jelenti, hogy a jelenleg 7 és fél órás New York–London távolságot mintegy 3 óra 15 perc alatt megteheti, de Los Angelesből is elér Sydney-be 8 és fél óra alatt.
A tervezés során igyekeztek tanulni a Concorde hibáiból – az Overture halkabb lesz, a hangrobbanás sem lesz olyan zavaró, az üzemeltetése hatékonyabb, a hatótávja pedig nagyobb lesz.
Amíg az Overture hajtóművét a Rolls–Royce fejleszti majd, addig az harmadakkora XB–1-et három General Electric J85–15 hajtómű doromboltatja majd, egyenként hat tonna körüli tolóerővel.
A prototípus pedig valóban úgy fest, mint egy harcibombázó: penge deltaszárny, kompozit törzs, szénszálas borítás,
no és emeljük ki a hajtóművek beömlőit, amelyek közül – az F–18E vadászrepülőgéphez hasonlóan – kettő a szárnyak alatt simul a törzshöz, a harmadik pedig a törzs tetején kap helyet. A denveri cég szerint ez az elrendezés nagyban hozzájárul majd ahhoz, hogy a gép maximálisan karbonsemlegesen tudjon üzemelni.
A tesztrepülés 2021-ben lehet esedékes a kaliforniai Mojave-sivagatban, a terveken ugyanakkor tovább finomíthatnak annak függvényében, hogy az XB–1-es kísérleti géppel milyen adatokat és tapasztalatokat szereznek majd.
Az Overture a tervek szerint 2029-ben gördülhet ki a Boom Supersonic gyártósoráról, majd a következő évtized elején már forgalomba is állhat. A jegyek ára borsos lesz, a sajtó szerint ötezer dollárba, azaz 1,5 millió forintba kerülhet egy menetjegy – de hát az időt és a technológiát ugye meg kell fizetni.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: Rakéta, CNN, Indóház)
london | sebesség | vadászrepülő | XB–1 | hangsebesség | Boom Superosonic
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!