A márka második szabadidő-autójából a márka első villanyautója lesz. Így ível az X3-as sikertörténet 2003-ból a jövőbe.
Nehéz elhinni, de majdnem húsz éve létezik BMW szabadidő-autó, bár nem sokkal azelőtt még sokan úgy gondolhatták, ilyet akkor fog a hagyományosan sportos limuzinokat, kupékat és kombikat gyártó cég készíteni, amikor elsőkerék-meghajtású kocsikat, vagyis soha. (Tökéletesebb dupla példát nem is tudnánk említeni a soha ne mondd, hogy soha tételére.)
Arra már sajnos nem emlékszünk, az 1999-ben debütáló X5-ösök rögtön kivívták-e azt az ellenszenvet, amivel régóta meg kell küzdeniük a tulajdonosaiknak, vagy kellett egy kis idő hozzá, az viszont biztos, hogy a 2003 őszén érkező X3-ast ez teljesen elkerülte.
Ennek egyik oka lehetett, hogy nem tetszett mindenkinek, sőt, talán a többség fintorogva fogadta az azóta is minimum megosztónak számító Chris Bangle-éra friss tagját. Szerintük biztosan sokkal jobban hasonlított az az évi genfi autószalonon bemutatott xActivity nevű tanulmányautóra, mint előnyös lett volna. Bár azzal ellentétben tetőt, valamint B és C oszlopokat is kapott, az első és hátsó lámpák formája véleményesre sikerült – hol volt még az a kor, amikor az egy kategóriába tartozó autók szinte csak méretükben különböztek!
Akkoriban még az is természetes volt, hogy egy szabadidő-autó összkerekes, valamennyi X3-as az volt, alapértelmezésben 38:62 nyomatékelosztási aránnyal, hogy kicsit azért hátsókerekesebb legyen. Mert bizony az X3-asnál is fontos a vezetési élmény, amire az X5-ösnél kompaktabb, könnyebb ötajtós jobb alap, és a kezdetben kínált hathengeresek – 2.5i, 3.0i, 3.0d – könnyedén el is vitték. Utána felfelé és lefelé is bővült a kínálat, a 150 lóerős 2.0d lett a belépőszint, a 2006-os modellfrissítéssel pedig megjelent a 286 lóerős 3.0sd, amely gyakorlatilag sportkocsit csinált az autóból.
A vevők szerették a terepre kevésbé, de mindennapi használatra ideális konstrukciót – már csak azért is, mert az X5-össel szemben akkoriban még nem nagyon volt konkurencia a prémium kompakt SUV-k között –, amely szép sorban nyerte meg a mindenféle megbízhatósági felméréseket, a Német Autóklub (ADAC) Sárga Angyal díjasa lett, ami csak tovább növelte a típus elismertségét. Hiába volt magasabb építésű, kellően stabilan úton maradt – ehhez persze keményebb felfüggesztés kellett, amit azért ért kritika –, közvetlen volt a kormányzása, és kicsit puritán a belseje.
2010-ben érkezett a második generáció, amely nemcsak a szokások miatt lett nagyobb – jó ideje az újabb típusok mindig nagyobbak, mint az elődök, valami olyasmi a képlet, mint a választási ígéreteknél –, hanem azért is, mert addigra már robbant az SUV-bomba, egy évvel korábban megjelent az X1-es, az X3-ast jobban meg kellett különböztetni tőle.
Az alapforma nem változott, nőttek a vesék, unalmasabbak lettek a lámpatestek, és kicsit izgalmasabb a korábbi BMW-hagyományok szerint ismét négyórás műszerfal. Az összkerékhajtást jelentő xDrive mellett később bizonyos motorváltozatokhoz megjelent a csak hátsókerekes sDrive, a nyolcfokozatú automata.
A motorkínálatot két- és háromliteres dízelek és benzinesek alkották, a vevőkört pedig azok, akiknek a használhatóság elegendő volt, nem kellett az X5-ös nagyobb teste és a bizonyos körökben fontos plusz presztízs.
Mintegy másfél millió X3-as eladása után tavaly lépett a piacra a harmadik generáció: harmonikusabb karosszéria, mint valaha, akkora vesék, hogy egy BMW-kamionon is elegendőek lennének – ilyen tervről nem tudunk, de ugye soha ne mondd, hogy soha… –, akár félmázsás tömegcsökkenés az elődhöz képest, igen jónak számító, 0,29-es légellenállási alaktényező.
A fapados X3-nak a kétkerék-hajtású, 184 lóerős 20i számít, elérhetők lettek olyan opciók, mint a gesztusvezérlés, az okoskulcs, az ülésszellőztetés, és a típus történetében először az M Performance széria tagjaként megjelenhet az M betű a típusnévben: az X3 M40i 360 lóerős, annyi, mint az első X3-as idején az M3 CSL volt.
A 2020-as években azonban mégsem lehet ez a csúcs, és az X3-as karrierjében sem ez lesz, hanem hogy az alapjaira épül majd a márka első sorozatgyártású, teljesen elektromos modellje.
Egyelőre csak a 270 lóerős, 400 kilométer hatótávolságú Concept iX3 létezik, két év múlva viszont jöhet a szériaváltozat. Az lesz a következő évtized igazi X3-asa.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: BMW)
típustörténet | nagy sztori | autótörténelem | bmw x3 | 4x4 | bmw
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!