A német tulajdonú üzemben angol klubhangulat uralkodik, és nem a gyártósor, hanem a woodshop a legérdekesebb rész.
A gyárlátogatás általában az a pont egy autóbemutatón, amit a legkevésbé élvezek, mivel a monoton lemezhajtogatást végző robotokkal nem lehet szóba elegyedni. Erre épp csak belépek a Bentley crewe-i gyárának előcsarnokába – pontosabban a woodshopba, de erről majd később –, és máris le vagyok nyűgözve. Nigel, túránk vezetője olyan tökéletes stílusban feszít bespoke öltönyében, mintha csak egy olasz szabóságot jött volna reklámozni.
Bár a Bentley 1998 óta a Volkswagen-csoport tagja, mégis olyan érzet alakul ki bennem, mintha egy családi vállalkozásba csöppentünk volna. Nigel nagyapja, a bátyja, de még a gyerekei is dolgoztak az angliai üzemben, ő harminckilenc éve kezdett a bőrkárpitokat előkészítő részlegen, végigjárta a szamárlétrát, és közben németül és spanyolul tanult. Ennek köszönheti, hogy ma a Bentley-túrára érkező vendégek kedvenc hostja. Most éppen japánul tanul, azt nem ígéri meg, hogy a magyar nyelv lesz a következő, pedig lehet, hogy szükség lenne rá, mert a budapesti Bentley-kereskedés már megnyitotta kapuit.
A Bentley crewe-i gyárának kacifántos a története, akár csak a márkáé. Először Rolls-Royce repülőgép-hajtóművek készültek itt még a második világháború előtt, aztán a Rolls és Bentley személyautók és motorok gyártásának ez lett a fő színtere. A kilencvenes évek végén történt meg az áttörés, amikor a VW és a BMW egyszerre akarta megszerezni a brit márkát.
A hosszú harc és pereskedés végén a Volkswagen-csoport kezébe került a Bentley márka és a gyár, és megkezdődhetett a termékfejlesztés, és elkészülhetett az új korszak sikermodellje, a 2003-as Continental GT. Ma átlagosan huszonhat Continental és Flying Spur, öt Mulsanne és harmincegy Bentayga készül nap mint nap, kézi összeszereléssel.
W12
A W12-es motor harminc ember munkájaként tizenhárom és fél óra alatt jön létre. Hetente egyszer egy véletlenszerűen kiválasztott erőforrást alapos tesztelésnek vetnek alá: nyolc órán át maximális fordulaton hajtják. Azt mondják, a gyár hibarátája két százalék, ami komoly büszkeség a német anyavállalaton belül.
És akkor jöjjön a woodshop, amit nyugodtan nevezhetünk legendásnak. A kézi összeszerelésű Bentleyk egyik ékköve a valódi fából készült beltér. Természetesen érkeznek különféle vásárlói igények, ahol a saját kertjük diófáit látnák legszívesebben leendő autóik belterében (arcuk másával a bőrkárpitban), de ezeket a kéréseket a mesterek ügyesen hárítják, mivel a fa díszítőelemek megmunkálása első lépésben a megfelelő alapanyag kiválasztásával kezdődik. Autótípustól függően húsz-harminc fapanelt állítanak elő, ami csak azonos gyökérzetből kerülhet az autóba. Ezzel tudják biztosítani, hogy mindenhol egyforma legyen a fa erezete, és az idő múlásával ugyanolyan szépséggel öregedjen.
Eddig a spanyol dió volt a legnépszerűbb alapanyag, de az új Continental GT-hez Hawaiiról szerzik be a fát (ha éppen nem gitárként vagy bútorként születik újjá). És azokról sem feledkeznek el, akik a százéves fáknál is patinásabb beltérre vágynak: nekik találta ki a marketingosztály a kőből készült belteret. A több ezer éves kőtömbből leheletvékony réteget képeznek, azt viszik fel a középkonzolra és műszerfal-környéki elemekre. Tehát nem kell attól félni, hogy a légzsák helyett fejbe kólint egy gránitdarab.
Tovább sétálva a gyárban is tartja magát az angol klubhangulat, ahol láthatóan mindenki jól érzi magát. Kellemes zene szól, a gyári munkások viccelődve, nevetgélve varrják a bőrkárpitot és hímezik az üléseket. A Mercedes üzemében még az alkatrészszállító kiskocsikat is automatizálták, a Bentleynél viszont a fejtámlakárpit belső oldalán lévő aláírás is bizonyítja, itt minden emberi erővel kerül tűpontosan a helyére.
És hogy mennyi idő alatt?
Egy bőrkormány hatszázhúsz öltéssel négy óra alatt készül el, egy fapanel hét óra (de ugye ebből nem csak egy van), és a W12-es motor további tíz és fél órányi munka után kerül az autóba. Ha a többi elemet is hozzávesszük, nagyjából száztíz óra alatt megvan egy Continental GT, ami azt jelenti, hogy a rendelést követően négy-öt hónap múlva már otthon is találjuk új Bentleynket, ennyi idő alatt pedig még egy Škodát sem tudnak legyártani.
Nem mellékesen a Bentley már Budapesten is nyitott szalont. Mondjuk, mit érdemes tudni róla!
bentley continental gt | luxusautó | nagy sztori | Bentley | autóbemutató | bentley continental
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!