Az elismert német-ausztrál divatfotós, Helmut Newton a hatvanas években Párizsban vásárolt magának egy csodálatos Bentley S-Type Continental túrakocsit abból a pénzből, amit egy fotózásért kapott.
1920-ban Helmut Neustädter néven született Berlinben, majd a harmincas évek végén, miután a náci rezsim megszilárdította a hatalmát, zsidó szüleivel együtt elmenekült az országból, és végül Ausztráliában telepedett le. Helmut Newton a második világháború után brit állampolgár lett, ekkor változtatta meg a vezetéknevét is.
1946-ban fotóstúdiót nyitott Melbourne-ben, és 1953-ban tartotta első kiállítását. Newton a divatfotózás terén alkotott nagyot, és addigi munkája nyomán megbízást kapott a Vogue magazintól az 1956-ban megjelent ausztrál mellékletének illusztrálására. Szerződést is kötött a Vogue brit kiadásával, ezért az Egyesült Királyságba költözött, majd Párizsban telepedett le.
Helmut Newton megnősült, June Browne színésznőt vette el, és továbbra is a divatszakma legnagyobb neveinek dolgozott, köztük a francia Vogue-nak és a Harper’s Bazaarnak, majd a nyolcvanas-kilencvenes években készítette el a nagy figyelmet keltő aktfotó-sorozatát, amelyről a legtöbben emlékezünk rá, ennek első része volt az 1980-ban megjelent Big Nudes.
„Kell nekem egy Bentley”
„1964-ben döntöttem úgy, hogy kell nekem egy Bentley” – emlékszik vissza önéletrajzában Newton a vásárlás körülményeire. „Elmentem a párizsi Rolls-Royce és Bentley kereskedőhöz, és átsétáltunk az eladóval az alagsori garázson, ahol a használt autók voltak kiállítva. Mondtam a fickónak, hogy tízezer frankot akarok költeni, mire mutatott néhány eléggé leharcolt autót. A garázs sarkában ekkor láttam meg egy ezüst és kék színre fényezett szépséget. Azt mondtam neki: pontosan ez az, amit akarok.”
„Az eladó szánakozva nézett rám, és azt mondta: Monsieur, erre nincs elég pénze.”
„Ez az autógyár-tulajdonos felesége, Madame Peugeot autója, ezzel jár golfozni, és huszonháromezer frankba kerül.”
„Körülbelül egy hónappal később, egy szombat délelőtt érkezett postán egy csekk a Scholz és társai reklámügynökségtől. Korábban csináltam nekik egy munkát, és a csekk pontosan az autó megvásárlásához szükséges összegről szólt. A szalonban átadtam az eladónak a csekket, és azt mondtam: add csak az autót, gyorsan.”
„Úgy nézett rám, mint egy őrültre, de végre nálam volt az autó, és teljes eufóriában vezettem haza.”
A hetvenes évek elején Newton átélt egy szívrohamot, majd 1972-ben eladta szeretett Bentley-jét. Soha nem volt ugyanis elégedett a párizsi szervizzel, ezért inkább egészen Genfig autózott, hogy a kedvencét tökéletes állapotban tartsa. A szívinfarktust követően azonban egyszerűbb, kevésbé stresszes életre vágyott, kerülve a hosszú utazásokat, így a Bentley-nek is mennie kellett.
A huszadik század második felének egyik legismertebb divatfotósa 2004-ben, 83 éves korában halt meg Los Angelesben. Halálát követően a The New York Times „termékeny, széles körben utánzott divatfotósként” írta le, akinek provokatív, erotikus töltésű képei vannak, és ezek a fekete-fehér fotók a Vogue és más neves kiadványok alappillérei voltak.
A világ leggyorsabb túrakocsija
Nem véletlen, hogy annyira megérintette a Bentley csodálatos sportlimuzinja, amit az ötvenes évek elején mutattak be, hiszen a Continental neve egyet jelentett a kényelmes, nagy sebességre képes cirkálóval. Az Autocar magazin akkoriban azt írta róla, hogy
„olyan fokú biztonságot, kényelmet és teljesítményt kínál, amely meghaladja a világ legtöbb autósának tapasztalatát, és talán még képzeletét is”.
A Continental S-Type változata a világ leggyorsabb autóinak élvonalába tartozott, ehhez új felfüggesztést és fékeket, valamint 4,9 literesre növelt hathengeres motort kapott. A Bentley által szállított alvázra akkoriban nem maga az autógyártó, hanem olyan neves karosszériaépítők készítették a stílusos felépítményeket, mint a H. J. Mulliner, a Park Ward, a James Young és a Hooper.
Helmut Newton egykori autója egyike annak a mindössze 26 példánynak, amire a H. J. Mulliner épített kétajtós karosszériát. Az autót eredetileg is a párizsi márkakereskedésben adták el, az Automobiles Peugeot cég tulajdonosa részére 1956-ban. A Bentley eredetileg ezüst és kék színben pompázott, bézs bőrkárpittal és a francia autókra jellemző sárga fényszórókkal.
Még Helmut Newton birtokában volt az autó, amikor megjelent az 1967-es La Collectionneuse (A férfigyűjtő) című filmben. A fotós a legkedvesebb barátjának, Éric Rohmernek, a francia new wave fontos rendezőjének adta kölcsön a forgatásra. Később a párizsi La Grande Cascade étterem előtt is lefotózták a Bentley-t a márka történetét bemutató 1983-as album borítójához.
Az évtizedek során becsületesen végezték a karbantartását, amiről számlák tömkelege tanúskodik, az egyik szerint a nyolcvanas években az Hermès szakemberei újították fel a kárpitozását. Most a Bonhams aukcióján lehetett licitálni Helmut Newton egykori Bentley-jére, amiért egy-másfélmillió euró közötti összeget vártak, de egyelőre nem találta meg új tulajdonosát.
Ez is érdekelhet:
bonhams | nagy sztori | helmut newton | bentley continental | Bentley
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!