Bruce Meyers, az eredeti beach buggy alkotója kilencvennégy éves korában hunyt el, és egy legendás járművet hagyott a világra, amely soha nem ment ki a divatból, és amely hamarosan elektromos autóként éledhet fel.
A kaliforniai parthoz hozzátartoznak a szörfösök, a vitorlázók, a strandolók, így volt ez már a hatvanas években is, amikor egy helyi hajóépítő, Bruce Meyers strapabíró homokfutót épített, amellyel leviheti a szörfdeszkáját a partra. A Meyers Manx, vagy ahogyan mindenki ismeri, a beach buggy igazi sikermodell lett, generációkon át számtalan replikája készült.
Bruce Meyers az elsők között gyártott üvegszálas anyagból készült hajót, és ezt a korszerűnek számító technikát használta fel a Volkswagen-alkatrészekből épített saját autójához is. Amikor elkészült az első buggyval a Newport Beach-i műhelyében, még nem is sejtette, micsoda ikont alkotott.
Csak azért építette, hogy a barátaival legyen mivel lejárni a tengerpartra.
A korabeli Corvette is üvegszálas anyagból készült karosszériát kapott, de a buggy teljes szerkezete műanyagból készült, ezért jóval könnyebb és fürgébb lett a terepjáróknál. Meyers az első tizenkét példány után áttervezte a konstrukciót, ezért egy bogárhátú Volkswagen alvázára akár otthon is meg lehetett építeni.
535 dollárért árulta a készletet, és óriási siker lett.
A buggy strapabírását egy nem mindennapi rekorddal mutatta meg,
1967-ben a mexikói Tijuana és La Paz közötti csaknem ezer mérföldes távot a sivatagban 34 óra 45 perc alatt tette meg, öt órával gyorsabban az addigi csúcstartónál. A futamnak olyan híre lett, hogy pár hónappal később Baja 1000 néven hivatalosan is bejegyezték, és a mai napig minden évben megrendezik.
Az egyre több vásárló kiszolgálására Meyers szövetségre lépett egy Volkswagen-alkatrészeket gyártó céggel, amely azonban 1968-ban piacra dobta a saját buggyját. Meyers hiába perelte, elvesztette az ügyet, ami után még több vállalkozás fogott másolatok gyártásába.
1971-ben ezért hétezer eredeti Manx legyártása után kénytelen volt lehúzni a rolót.
Steve McQueen és Elvis Presley is szívesen hajtotta a szabadságot jelképező járművet,
ami a hetvenes évekre Európa nyugati felén is elterjedt, a német Karmann, a belga Apal és az olasz Puma is gyártotta, az utóbbi szerepelt a Különben dühbe jövünk című filmben, ez volt a piros autó sárga tetővel. A replikákból összesen mintegy 300 ezer példány készült.
Meyers három évtizedre kiszállt az üzletből, hajókat és kabriókat épített,
majd 2000-ben visszatért, és Manxter néven elkészítette a beach buggy hosszabb, 2+2 üléses változatát, továbbra is a bogárhátú Volkswagen alapjára. Saját cégét nem sokkal a halála előtt adta el, de jó kezekbe került, egy autórajongó vállalkozó gyártja tovább az otthon összeszerelhető készleteket.
Az ötletet a Volkswagen többször is elővette, a legutóbb 2019-ben, amikor
ID Buggy néven mutatta be a strandautó modern változatát, 204 lóerős elektromos hajtással
és 250 kilométeres hatótávval. A koncepció leleplezésében Meyers is közreműködött, aki már nem érhette meg, hogy gyártásba kerüljön, de így is egy legendás élményautót adott a világnak.
Bogármánia
Az eredeti bogárhátú Volkswagent számtalan változatban értelmezték újra, nemrég készültek el például a teljesen elektromos hajtású változatával. Az örökifjú sikermodellt megható kisfilmmel búcsúztatták a gyártása végén, a tervezéséhez pedig egy magyar mérnöknek is köze volt.
(Képek: Volkswagen, Getty Images)
beach | meyers manx | bogárhátú | volkswagen | Bogár | beach buggy
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!