Nem sokan ismerik a cseh Aero autómárkát, hiszen a második világháború utáni államosítás vetett véget a történetének. A valaha készült legszebb modellje a Sodomka karosszériás roadster, aminek csak két példánya maradt fenn.
A cseh autógyártásról mindenkinek a Škoda jut eszébe, az autótörténelemben tájékozottabbaknak ismerős lehet az elődjének tekinthető Laurin & Klement, és persze ott volt még a Tatra is a különleges limuzinjaival. Kevesen ismerik azonban a prágai Aero márkát, amely 1919-től 1951-ig működött, és az eredeti tevékenységéről, a repülőgépek gyártásáról kapta a nevét.
Autót egy motorbicikli árán
Az Aero első automobilja csak 1929-ben készült el, és az 550 köbcentis, egyhengeres, kétütemű motorral szerelt Model 10 a tíz lóerős teljesítményéről kapta a nevét. 18 ezer koronás áron kínálták, ami azt jelenti, hogy egy oldalkocsis motorkerékpár áráért lehetett megkapni. A négyüléses limuzinon kívül kétüléses kabrióként is kínálták, a csomagtartóból kihajtható pótüléssel.

A harmincas években folyamatosan fejlesztették a típust, a motort előbb 662, majd 999 köbcentis kéthengeresre növelték, a teljesítménye 18, majd 24 lóerőre nőtt. 1934-ben jött ki az Aero első fronthajtású típusa, a Model 30, ami a továbbfejlesztett egyliteres motort kapta, 30 lóerős teljesítménnyel. A márka legsikeresebb típusa lett belőle, 7780 példánya készült el.
Államosított autógyártás
A második világháború előtt készült el az Aero utolsó autója, a Model 50, amit 1936-ban mutattak be. A motorja ennek már egy kétliteres, négyhengeres, négyütemű erőforrás volt, 50 lóerős teljesítménye és 130 km/órás végsebessége is túlszárnyalta az eddigi típusokét. 1941-ig, a háború kitöréséig összesen 1205 példányát gyártották le.
1945 után aztán Csehszlovákiában államosították az autógyártást,
ezért a háború alatt fejlesztett prototípusok már nem kerülhettek sorozatgyártásba. Az Aero vezetésének egyértelműen a tudtára adták, hogy a jövőben csak repülőgépgyártással foglalkozhatnak, ezért az Aero autóinak története 1951-ben véget ért, a gyártósort ekkor foglalták le hadi célokra.


Áramvonalas mestermunka
A háború előtt az Aero modelljeivel rendszeresen indultak hosszútávú futamokon, ahol több érmet is nyertek a megbízhatóságukkal. Utoljára 1947-ben hívták fel magukra a figyelmet, amikor az Aero egyik autójával átkeltek a Szaharán. A márka leggyönyörűbb autója pedig kétségkívül az a Model 50, ami Josef Sodomka cseh karosszériaépítő műhelyéből került ki.
A modern alapokra épített karosszéria avantgárd stílusát olyan neves karosszériaépítők munkái inspirálták, mint a Saoutchik és a Figoni & Falaschi. A hosszan elnyújtott vonalaival, a barokkos díszítéseivel, a burkolt sárvédőivel és a kifinomult részleteivel, mint a sárvédők elejébe rejtett fényszórók,
Sodomka autója a leglátványosabb volt, ami Csehországban valaha épült.
Bölcsen elrejtették
A Model 50 Dynamik csupán hat példányban készült el, és a képeken az ötödik látható, amelyet František Loudának szállítottak ki. A korábbi olimpiai kalapácsvetőből és amatőr ökölvívóból lett asztalos és építész 1940-ben kapta meg az autót, és ’42-ig használta, akkor csatlakozott a megszálló hatalmakkal szembeni ellenálláshoz, és bölcsen úgy döntött, hogy autóját egy pajtában rejti el.
A háborút követően Louda az autót barátjának, S. Harrison Thomsonnak, a coloradói egyetem közép-európai történelem professzorának adta. 1945 decemberében Thomson az autót Coloradóba szállította, ott maradt közel tizenöt évig, majd többször tulajdonost váltott, végül az arizonai sivatagban tárolták el, tíz évet állt a száraz és forró sivatagi klímában.
Vörös és fekete
A nyolcvanas években mentették meg az autót, majd teljesen visszaállították az eredeti állapotába, a seattle-i Don Vogliesand még a hiányzó eredeti Sodomka jelvényeket is pótolni tudta. A karosszériát lenyűgöző vörös és fekete színre fényezték, a franciás stílusú műszerfal elé feketével szegélyezett, skarlátvörös bőrborítású ülések kerültek.
A restaurálása után az Aero nagy figyelmet kapott az amerikai magazinokban, majd eltűnt a nyilvánosság elől.
A képeken látható Dynamik a két fennmaradt példány egyike,
és mivel a másik egy múzeum állandó kiállításán látható, ezért egyedülálló lehetőség megszerezni az art deco cseh csodáját az RM Sotheby’s augusztusi aukcióján.
Az art deco csodái
A Sodomka-karosszériás Aero a bizonyítéka annak, hogy a csodálatos dolgok a legvalószínűtlenebb helyről származhatnak. Az art deco két tovább bámulatos példájáról írtunk nemrég a Roadsteren: a „tulipános torpedó” Hispano-Suiza és a Darl’mat által megálmodott Peugeot 402 sztoriját is érdemes elolvasni.
art deco | aero | egyedi autó | veterán autó | rm sotheby's | sodomka
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!