A tíz legszebb spyder a Maserati történelméből

A Maserati 1914 óta íródó történelmének a sportkupékon, a túrakocsikon és a versenyautókon kívül mindig is részei voltak a nyitott tetős modellek. A legújabb, az MC20 Cielo bemutatója kapcsán felidézzük a modenai márka legszebb spyderjeit.

Maserati A6G Spyder (1950)

Minden idők egyik legszebb nyitott tetős Maseratija a második világháború után született, abban a korban, amikor a neves karosszériaépítő stúdiók versengtek azon, hogy melyikük tudja elkészíteni a legszebb sportkocsit az adott műszaki alapokra. Az A6G eredetileg Pinin Farina ferdehátú kupékarosszériájával mutatkozott be a torinói autószalonon 1950-ben, majd a torinói Frua stúdiója készítette el a kabriót.

A kétliteres, hathengeres motorja akár 140 lóerős teljesítményre is képes volt, a kézzel gyártott exkluzív modell a minőségével, a kifinomultságával és a teljesítményével a világ legjobb sportautógyártói közé emelte a Maseratit. 1957-ig mindössze tizennégy példány kapott Frua karosszériát, ebből kilenc lett nyitott tetős Spyder, ezért a márka történetének egyik legritkább és legértékesebb modelljének számít.

Maserati 150 GT (1957)

A Porsche 550 Spyder vásárlóinak elcsábítására készült az A6-os sorozat utódjának szánt 150 GT. A karosszéria elkészítésével a Fantuzzi stúdiót bízták meg, a formát Pietro Frua munkája ihlette, de a Zagato stíluselemei is megtalálhatók rajta. A sorozatgyártásra végül nem került sor, túl költségesnek ítélték ahhoz, hogy nyereséget hozzon a Maseratinak, amely inkább a nagyobb 3500 GT fejlesztése mellett döntött.

Az 1,5 literes, négyhengeres motorja a 150 S versenyautóból származott, és 130 lóerőt teljesített. Az egyetlen jobbkormányos prototípus eladatlan maradt, évekig a gyárban tárolták, majd a brit márkakereskedő próbálta eladni 1400 fontért. A kilencvenes években egy német gyűjtőhöz került, majd 2006-tól három év alatt alaposan felújították, 2013-ban pedig már hárommillió dollárért adták el a Gooding & Co aukcióján.

Maserati 3500 GT Spyder (1959)

A 3500 GT-vel a modenai márka megvethette a lábát a Gran Turismo kategóriában. A nyitott tetős változat elkészítésére a torinói Alfredo Vignale karosszériaépítő mester kapta a megbízást, a Giovanni Michelotti által jegyzett modell stílusa szögletesebb és izmosabb formájával tért el a Touring által tervezett kupétól. A Vignale több prototípust is épített, amelyek apró részletekben tértek el egymástól, végül összesen 250 példányt gyártottak az autóból.

A műszaki tartalom megegyezett a kupéval, de a tengelytávja tíz centivel rövidebb lett. A 3,5 literes, soros hathengeres motorja a két Weber karburátorral 220, a Lucas mechanikus befecskendezővel 235 lóerőt teljesített. A súlycsökkentés érdekében az ajtók, a motorháztető és a csomagtérfedél könnyűfémötvözetből készült, akárcsak az opciós keménytető, a 3500 GT Spyder végsebessége ezzel elérte a 220 km/órát.

Maserati Mistral Spyder (1964)

A Mistral indította el azt a hagyományt a Maseratinál, amely szerint a Gran Turismo modelleket híres szelekről nevezték el, mint a Ghibli, a Bora vagy a Levante. A 3500 GT utódjának prototípusát 1963-ban a torinói autószalonon mutatták be kupéként, majd 1964-ben a genfi szalonra készült el a Mistral Spyder, amelynek elegáns dizájnját Giovanni Michelotti álmodta meg, míg a karosszériát a torinói Vignale építette.

Az elődjéhez hasonlóan alumínium elemekkel könnyített karosszériát háromféle soros hathengeres motorral lehetett kérni, a 3,5 és 3,7 literes helyett akár 4 literessel is, 265 lóerős teljesítménnyel, amivel a végsebessége elérte a 255 km/órát. Az autóhoz akár alumínium keménytetőt is lehetett rendelni, és 1969-ig összesen 124 példányban készült, amivel az egyik legritkább és legkeresettebb klasszikus Maseratinak számít.

Maserati Ghibli Spyder (1969)

A Ghibli Spyder volt az egyik utolsó projekt, amelyen Giorgetto Giugiaro a Ghia stúdiónak dolgozott 1967-ben, mielőtt megalapította a saját formatervező irodáját, és a letisztult vonalvezetése megalapozta Giugiaro hírnevét a legjobb dizájnerek közt. A vászontető helyett rendelhető keménytető a nagy ablakokkal páratlan kilátást nyújtott, és mivel csak 20-25 darabot adtak el, ezért manapság nagy rá a kereslet a gyűjtők körében.

A kupéhoz hasonlóan a Spyder is 4,7 literes standard és 4,9 literes SS változatban volt elérhető, az utóbbi 335 lóerős teljesítményével és 270 km/órás végsebességével a világ egyik legkívánatosabb sorozatgyártású autójának számított, és az egyik legdrágábbnak is. Az öt év alatt eladott 125 autóból csak minden ötödik lett SS, és mivel a Ghibli fő piaca az Egyesült Államok volt, ezért jelentős számú Spyder kelt el automata sebességváltóval.

Mutatunk egy gyönyörű példányt belőle:

Olaszország minden íze benne van ebben a Maseratiban

A Ghibli Spyder az olasz stílus tökéletes képviselője.

Maserati Biturbo Spyder (1984)

Húsz év után a Biturbo Spyder lett az első nyitott tetős Maserati a legendás Ghibli Spyder óta. A szögletes vonalvezetésű dizájn a milánói Zagato munkája, míg a karosszériát Torinóban szerelték össze, majd Modenába szállították, ahol házasították a hajtáslánccal. A biturbó V6-os motorok megegyeztek a kupééval, az adózási szabályok miatt kétliterest szántak a hazai piacra, és 2,5 literest az exportpiacokra.

1989-ben átdolgozták az autót, a Spyder ’90 néven emlegetett modell motorjának teljesítménye 220 lóerőre nőtt, az exportmodellek 2,5 helyett 2,7 literes V6-ost kaptak 250 lóerővel. 1991-ben ismét ráncfelvarrást kapott a Spyder, amely immár teljesen elhagyta a nevéből a Biturbót. Az eredeti formát áramvonalasabbá tették, a zseniális Marcello Gandini ötlete volt az apró légterelő elem a szélvédő tövében.

Maserati Spyder (2001)

1998-ban a 3200 GT bemutatásával a Maserati visszatért a hagyományaihoz, és a Biturbo-korszak lezárásával ismét egy nagyszerű Gran Turismót épített. Giugiaro dizájnja igazi remekmű lett, a bumeráng alakú hátsó lámpák elsőként alkalmazták a LED-technológiát a sorozatgyártású autókon. 2001-ben pedig ismét újabb korszakot indított a Spyder, amely már a Ferrarival való szoros műszaki együttműködés nyomán született.

A 3200 GT biturbó V8-as motorját egy vadonatúj 4,2 literes V8-as szívómotorra cserélték, transaxle rendszerben hátulra épített sebességváltóval, 390 lóerős teljesítménnyel a végsebessége elérte a 285 km/órát. A kupéval szemben a Spyder kétüléses volt, rövidebb tengelytávval, és gombnyomásra mozgatható vászontetővel. A 2007-ig 3889 példányban gyártott Spyder indította a Maserati visszatérését az Egyesült Államok piacára.

Maserati GranSport Spyder (2005)

A márka történelmének egyik ikonikus nevét élesztette fel a GranSport, amelyet 2004-ben a genfi autószalonon mutattak be. A 3200 GT utódja túrakocsiból igazi sportautóvá vált, amihez a motor teljesítményét 400 lóerőre növelték, és az immár szériafelszerelésként adott Cambiocorsa automatikus sebességváltó működését is finomították. A kínálathoz ezúttal is csatlakozott a Spyder, amelyet 2005-ben mutattak be.

Maserati GranCabrio (2009)

Az elődjénél elegánsabb GranTurismo, valamint a két évvel később megjelent GranCabrio még a klasszikus recept szerint épült. A hosszú motorházfedele alatt ugyanis egy 4,7 literes V8-as szívómotor dolgozik 460 lóerővel, amivel 4,6 másodperc alatt gyorsul százra és 299 km/órás sebességre képes. A Maserati legutóbbi túrakocsija szokatlanul hosszú ideig gyártásban volt, 40 ezer példány után nemrég készült el az utolsó.

Maserati MC20 Cielo (2022)

A középmotoros MC20 az újonnan fejlesztett biturbó V6-os motorjával több téren is új korszakot kezdett a Maseratinál, és a hagyományoknak megfelelően nem maradt el a nyitott tetős változat sem, ám ezúttal nem a Spyder, hanem a Cielo nevet kapta, ami égboltot jelent olaszul. A névadás ötletes, a keménytető ugyanis gombnyomásra elsötétíthető üvegből készült, ezért zárt tetővel is látható marad fölöttünk az égbolt.

A motorja ugyanaz a 3 literes biturbó V6-os, ami 630 lóerőre képes,

és mivel a Cielo csak 65 kilogrammal nehezebb a zárt tetős MC20-nál, egyáltalán nem lassabb nála: három másodperc alatt képes elérni a százas tempót, és akár 320 km/órával is száguldhat. A hétvégi kirándulásokhoz 100 literes poggyásztérbe pakolhatjuk a kézitáskákat, és mivel a motor hátulra került, még az autó orrában is találunk egy 50 literes rekeszt.

A Maserati meglehetősen intenzív időszakot él manapság, sorra mutatják be az új modelleket, a középmotoros MC20 kupé mellett a belépőmodellnek szánt szabadidő-autó, az izmos Trofeo változatban is kínált Grecale jelenti az újdonságot.

maserati mc20 | Maserati | maserati grancabrio | nagy sztori | maserati spyder | maserati mistral

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom