Augusztus végén a napfényes kaliforniai partokhoz utazott, aki veterán autóritkaságokkal kívánta bővíteni a gyűjteményét. A Monterey Car Week aukcióin figyelemreméltó összegért találtak gazdára az autóritkaságok.
Az olaszországi Comói-tónál tartott Concorso d’Eleganza Villa d’Este mellé érdemes még egy neves autós esemény bejegyezni a naptárába azoknak, akik rajonganak a klasszikus autóritkaságokért. A kaliforniai Monterey Car Week programjában éppúgy megtalálhatók a bivalyerős szupersportautók, mint a gyűjtői veterán csodák, és egyre több autógyártó időzíti erre az augusztus végi hétre az új modelljeinek premierjét. A program derekát a klasszikus modelleket felvonultató Pebble Beach Concours d’Elegance mellett a különböző aukciósházak árverései adják, ahol időnként igazán különleges példányok kerülnek kalapács alá, ezek közül mutatjuk meg a hat legdrágábbat.
Monterey idén nem a rekordokról szólt, bár összesen több mint 469 millió dollár értékben vásároltak autót az aukciókon a látogatók, de az egyedi eladások összege nem döntötte meg a Ferrari 250 GTO rekordját, ami 2018-ban minden idők legdrágább árverésen eladott autója lett. Szép számmal lehetett látni a kínálatban modern szupersportautókat, de érdemes megjegyezni, hogy a legnagyobb összeget nem ezekért adták, az aukciós bevételek toplistáját továbbra is a különleges veteránok vezetik. Az árak annak ellenére sem szálltak el túlságosan, hogy a pandémia óta jelentősen felértékelték a klasszikusokat, az igazi kincseknek azonban ezúttal is megadták az árát.
Ferrari 410 Sport Spider (1955)
22 005 000 dollár
Szinte előre lehetett tudni, hogy az idei Monterey Car Week legértékesebb autója a Ferrari 410 Sport Spider lesz, amit Juan Manuel Fangio számára építettek, de később
Carroll Shelby is vezette, ezzel aratta autóversenyzői karrierje legtöbb győzelmét.
A típusból csak négy példány készült, ezért őrületesen ritka, az értékét pedig a neves pilótákkal szerzett múltja csak tovább növelte. A szakértők szerint ugyanakkor nem számít különösebben soknak a 22 millió dolláros leütési ár, amelynek oka, hogy ez az autó csak egy futamon indult a Ferrari gyári színeiben, a többi sikerét privát csapatoknál, kevésbé jelentős futamokon aratta, nem pedig Le Mans-ban vagy a Targa Florión.
Bugatti Type 57 Atalante Coupe (1937)
10 345 000 dollár
A lista második helyezettjét kevesebb, mint feleannyiért vitték haza, mint a Ferrarit, mégsem mondhatnánk, hogy a több mint tízmillió dollár kevés lenne. Az értékét – azt leszámítva persze, hogy egy háború előtti Bugattiról van szó – a ritkasága is magyarázza. A Type 57S-ből,
az elzászi autógyártó talán legismertebb korai típusából
csak tizenhetet szereltek fel az Atalante karosszériájával, ebből kettő biztosan megsemmisült, és csak kilenc található a múzeumokon kívül, magánkézben, amelyet egy hasonló aukción megszerezhetnek a szerencsések. A képeken látható példány ráadásul az egyike annak a kettőnek, amit gyárilag kompresszoros motorral szereltek.
Mercedes-Benz 540 K Special Roadster Sindelfingen (1937)
9 905 000 dollár
A Monterey Car Week jelentőségét mutatja, hogy nem kevesebb, mint tizenkét darab került árverésre a Mercedesnek ebből a típusából. Az RM Sotheby’s által eladott 540 K Special Roadster mégis különlegesebb, amivel sikerült megszereznie a lista harmadik helyét: az egyike annak a három példánynak, amit a nyújtott karosszériával szereltek.
Afganisztán utolsó uralkodójának megrendelésére épült,
és csak ritkán került reflektorfénybe, megjárt egy pár jelentős gyűjteményt, mielőtt idén eladásra kínálták. A kitűnő állapotát nemcsak a gondos karbantartásnak köszönheti, hanem annak is, hogy még csak húszezer kilométert futott.
Hispano-Suiza H6C Tulipwood Torpedo (1934)
9 245 000 dollár
A Tulipános Torpedó történetét a Roadsteren is megírtuk, a rendkívül látványos fakarosszériás versenyautó már csak a sztorija miatt megérte a pénzét, de felújított formában szemet gyönyörködtető veterán autónak sem utolsó. A mára elfeledett Hispano-Suiza márka háború előtti büszkesége
a repülés hőskora által ihletett áramvonalas fakarosszériát kapott,
amivel minden autógyűjtő álma lehet, hiszen garantált vele a feltűnés. A fából ácsolt idomok különleges gondoskodást kívánnak majd a vevőjétől, aki több mint kilencmillió dollárt adott érte.
Ferrari 500 TRC Spider (1957)
7 815 000 dollár
Nem is az a meglepő, hogy egy Ferrari foglalja el a lista ötödik helyét is, hiszen
a maranellói márka korai alkotásai könnyedén kinyitják a tehetős gyűjtők pénztárcáját,
hanem inkább az, hogy az 1957-ben készült 500 TRC egy négyhengeres versenyautó, ami a patinás tizenkét hengeres Ferrarikat is megelőzte a sorban. Az ikonikus Testa Rossa ezen példánya ugyanis elismerésre méltó versenymúlttal rendelkezik, ’57-ben indult a 24 órás Le Mans-i futamon, és pályafutása során harminc versenyből tizennyolc alkalommal végeztek vele a dobogón. A nyolcvanas évek óta veteránfutamok résztvevője, és erre a célra a mai napig kitűnő formában van.
Ferrari 275 GTB/C Coupe (1966)
7 595 000 dollár
A ritkaságokat kereső gyűjtők már az aukció előtt kinézhették maguknak ezt a Ferrarit, hiszen a 275 GTB/C az egyike annak a tizenkét példánynak, amelyet privát csapatoknak gyártottak. Scaglietti által gyártott karosszériája ultravékony alumíniumból készült, ezért 150 kilogrammal kevesebbet nyom a szériamodellnél. Újonnan egy milánói laptulajdonoshoz került, aki lelkes autóversenyző volt, de ezzel a Ferrarival sosem indultak jelentős futamon.
A megkímélt állapotát az ára is mutatja, de épp fordítva, mint ahogyan gondolnánk,
sokkal többet adtak ugyanis a 275 GTB/C egy másik, patinásabb példányáért, ami kiterjedt versenymúlttal rendelkezik, és 14 millió dollárért kelt el egy korábbi aukción.
(Fotók: RM Sotheby's, Gooding & Co)
Autócsodák kalapács alatt
Ha a pénz nem is jelent akadályt, a bőség zavarával kell megküzdenie annak az autógyűjtőnek, aki választani kíván az utóbbi idők aukcióinak kínálatából. A kalapács alá kerülő legérdekesebb autókat a Roadsteren is megírtuk, például a Ferrari Formula–1-es történelmének egyik fontos darabját, a háború előtti cseh autógyártás egyik művészi remekét, és a Peugeot art deco stílusú versenyautóját is.
bugatti | aukció | Ferrari | nagy sztori | monterey | ferrari 275 gtb
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!